تاریخ : 31 اکتبر 2015 - 8:52 - شناسه خبر : 5484 اخبار استان

نماینده اصلاح طلب اردکان عنوان کرد:

دلایل لاریجانی برای حمایت از تصویب برجام/ رجحان نظرات دشمنان به مذاکره‌کنندگان نشان‌دهنده اغراض سیاسی است

تایید عملکرد لاریجانی در تصویب برجام، در مقطع کنونی به معنای همکاری انتخاباتی نیست. ابتدا باید ببینیم تکلیف مجلس دهم چه می‌شود و پس از آن، این مسئله می‌تواند درخصوص نحوه اداره مجلس دهم و قوه مقننه مبنای تامل مثبت قرار بگیرد.

به گزارش صدای میبد:نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: تایید عملکرد لاریجانی در تصویب برجام، در مقطع کنونی به معنای همکاری انتخاباتی نیست. ابتدا باید ببینیم تکلیف مجلس دهم چه می‌شود و پس از آن، این مسئله می‌تواند درخصوص نحوه اداره مجلس دهم و قوه مقننه مبنای تامل مثبت قرار بگیرد.محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حواشی فراوان تصویب برجام در مجلس، اظهار داشت: مخالفت با برجام به ویژه در حاشیه بررسی آن در مجلس، حق طبیعی نمایندگان است، با این وجود، این مخالفت‌ها و انتقادها نباید به اغراض سیاسی آلوده شوند.نحوه بیان انتقادهای دلواپسان به دور از اخلاق و مروت بود

وی افزود: متاسفانه طیف تندرویی در مجلس مخالفت با برجام را مخالفت با دولت و سیاست‌های قوه مجریه قرار دادند که به دور از اخلاق و مروت است و اگر صرفاً به بیان انتقادها و ایرادهایی که به برجام دارند، می‌پرداختند هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد.

نماینده مردم اردکان یادآور شد:‌ ما شاهد بودیم این گروه از مخالفان برجام، به حرف‌های افرادی که تخصص کافی ندارند و حتی در مواردی به گفته دشمنان استناد می‌کردند اما به حرف آقای ظریف و صالحی و عراقچی اعتماد نداشتند. به هر حال این افراد تحصیل‌کرده سیاست و مسائل هسته‌ای هستند و در عرصه سیاست مو سپید کرده‌اند و ماموریت‌های سیاسی خطیری را در کشورهای مختلف به انجام رسانده‌اند.

رجحان نظرات دشمنان به مذاکره‌کنندگان نشان‌دهنده اغراض سیاسی است

تابش تصریح کرد: این‌که بخواهیم حرف دولت‌مردان و مذاکره‌کنندگان متخصص و ورزیده خودمان را که در چند مقطع مورد تایید رهبری هم قرار گرفت، نپذیریم و حرف افراد غیرمتخصص و حتی دشمنان را ملاک قرار دهیم، نشان می‌دهد که به دنبال اغراض سیاسی‌مان هستیم.

دلواپسی در راستای تقویت پایگاه اجتماعی دلواپسان

از سویی تندروها با استفاده از گفت‌وگوها و بحث‌هایی که به بهانه برجام به راه افتاد، سعی کردند پایگاه اجتماعی‌شان را در تقابل با دولت و ارائه تصویر منتقد دلسوز و دلواپس تقویت کنند و حداقل با چند نماینده، جایگاه اقلیت خود را در مجلس بعد حفظ کنند و روحیه‌شان را در انتخابات بالا ببرند و از دیگرسو نیز ما قدردان زحمات رئیس مجلس هستیم.

دلایل لاریجانی برای قرار گرفتن در کنار دولت

همکاری آقای لاریجانی در مسیر تصویب برجام، ناشی از سوابق تخصصی‌شان در این خصوص بود. به هرحال آقای لاریجانی در شورای‌عالی امنیت ملی هم به عنوان دبیر و هم به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در این شورا حضور داشته، نسبت به مسائل کلان کشور، آسیب‌ها و نابه‌سامانی‌های اجتماعی و مشکلاتی همچون اعتیاد و اشتغال آشنایی و اشراف کامل دارد و در خانواده‌ای با سابقه اخلاق‌مداری بسیار پرورش یافته و در نتیجه نمی‌تواند همچون جبهه پایداری این بداخلاقی‌ها را اعمال کند. با این همه، در مرحله آخر ممکن است آقای لاریجانی برای آینده سیاسی خود نیز جلب نظر بکند که از آن‌جا که این مسئله‌ای طبیعی در عالم سیاست است، نمی‌توان ایرادی بر آن وارد کرد.

ضرورت ارجحیت مصالح ملی بر مسائل فردی

وی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد لاریجانی در تصویب برجام در یارگیری اصطلاح‌طلبان تاثیرگذار خواهدبود، اعلام کرد:‌ تا زمانی که بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم، فرصت زیادی باقی مانده‌است. با این وجود، برای این‌که بتوانیم اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کنیم، به حرکتی اخلاقی و منطقی در جبهه اصلاحات نیاز داریم و بر این اساس، افرادی که می‌خواهند از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات نامزد شوند، باید مصالح ملی را بر مسائل فردی ترجیح دهند و افرادی کارآمد، متخصص و دلبسته به نظام باشند و هرجا به این نتیجه رسیدند که فرد دیگری صلاحیت بیشتری دارد، میدان را برای او خالی کنند که چنین کاری بسیار سخت است.

لزوم ابتنای شورای نگهبان بر قانون اساسی و مراجع چهارگانه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: از دیگرسو حاکمیت هم باید با مدارای بیشتر برخورد کند و اگر بخواهند در تایید صلاحیت افرادی که از جبهه اصلاحات معرفی شده‌اند، مته به خشاش بگذارند و سلیقه‌های شخصی را اعمال کنند، کار سخت و دشوار می‌شود. ابتنای هیات‌های نظارت باید بر قانون اساسی باشد و نظرات مراجع چهارگانه احراز صلاحیت‌ها را ملاک عمل قرار دهد.

تاثیر نقش لاریجانی در تصویب برجام بر نحوه اداره مجلس دهم

تابش در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تایید عملکرد لاریجانی در تصویب برجام، می‌تواند به معنای همکاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با وی باشد، تصریح کرد: البته این تایید در مقطع کنونی به معنای همکاری انتخاباتی نیست. ابتدا باید ببینیم تکلیف مجلس دهم چه می‌شود و پس از آن، این مسئله می‌تواند درخصوص نحوه اداره مجلس دهم و قوه مقننه مبنای تامل مثبت قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر