تاریخ : 3 نوامبر 2015 - 19:26 - شناسه خبر : 5764 اخبار شهرستان، اسلایدشو

پروفسور نجم‌آبادي در گفت‌وگو با صدای میبد اعلام كرد؛

ارائه خدمات به بيماران در مرکز ژنتیک میبد به زودي/جلوگيري از ۹۵ درصد بيماري‌هاي تك‌ژني استان يزد طي ۴ سال آينده+ گزارش تصویری

چشم انداز ما این است که بتوانیم حداقل و به صورت واقع بینانه بیماری های تک ژنی در طول چهار سال آینده را در استان در حدود ۹۵ درصد جلوگیری کنیم و یک الگویی از پیشگیری را به کل کشور ارائه بدهیم و به سازمان بهزیستی هم نشان بدهیم که می توانیم کار علمی و اجرایی را با هم انجام بدهیم.

به گزارش صدای میبد: Web of  knowledge سایت یک مرجع معتبر علمی بین المللی، همه ساله با ارزیابی و بررسی تحقیقات انجام شده و مقالات علمی منتشر شده از سوی دانشمندان کشورهای مختلف دنیا و امتیازدهی به سطح علمی و فعالیت آنان، دانشمندان برتر جهان را انتخاب و معرفی می کند. این مرجع علمی که دانشمندان فعّال در علوم پزشکی را شناسایی می کند، نام پروفسور نجم آبادی دانشمند برجسته ایرانی را امسال جزو یکصد دانشمندان برتر جهان قرار داده است. پروفسور نجم آبادی دارای مدرک فوق تخصص ژنتیک انسانی و پزشکی از آمریکا است. ایشان استادیار یکی از دانشگاه های آمریکا بوده که از سال ۱۳۷۵ به ایران عزیمت کرده و از بدو تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه، تحقیقات خود در زمینه ژنتیک را ادامه داده است.

فرصتی دست داد تا با پروفسور نجم آبادی که برای حضور در پنجمین نشست پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور به میبد سفر کرده است به گفتگو بنشینیم که ماحصل آن در زیر می خوانید:

DSC_0074

آقای دکتر در مورد این نشست توضیحاتی را ارائه دهید؟

این پنجمین جلسه شورای پژوهشی ما می باشد که تشکیل شده است. تقریباً ۱۴-۱۵ سالی است که با مرکز ژنتیک میبد ارتباط داریم. از آن روزی که نقشه این مرکز کلید خورد من دقیقا به یاد دارم که زمین هدیه شده بود و کار شروع شد و پیگیری ها ادامه داشت. متاسفانه به علت بی مهری هایی که صورت گرفت این پروسه طولانی شد. اما با پشتکار دولت جدید و همت دوستان خوشبختانه ساختمان تکمیل شد و الان آماده مرحله بهره برداری شده است.

شورای پژوهشی تشکیل داده ایم که بتوانیم این جا را روز به روز پویا تر کنیم.

در این جلسه چه مسائلی مطرح شده است؟

در پنج جلسه ای که تشکیل شده است چهار طرح را مصوب کرده ایم. که دو طرح در مرحله اجرا می باشد. تعدادی کارگاه گذاشته ایم و دستگاه «سکوئنسر» توسط این مرکز و به لطف دکتر عفتی مدیرکل بهزیستی استان خریداری شد. نیروها آموزش دیده اند. حداکثر تا یکی دوماه دیگر دستگاه تحویل داده می شود و سرویس دهی آن به مردم نه تنها در میبد بلکه در استان آغاز خواهد شد. همانطور که مستحضر هستید دانشگاه یزد با این همه توانش هنوز نتوانسته این حرکت را انجام دهد.

DSC_0034

چه پروژه هایی در این مرکز قرار است انجام شود؟

پروژه هایی که ما دست گذاشته ایم اولویت های یک استان می باشد که شامل: عقب ماندگی ذهنی ارثی، ناشنوایی ارثی، نابینایی ارثی و بیماری های حسی، عصبی می باشد. ما در تلاش هستیم تا موفقیت ژنتیکی این را ببینیم و بتوانیم که اولاً این عامل را در خانواده شناسایی کنیم. در حقیقت در مرحله اول در خانواده تشخیص بدهیم و اینکه فرزند مبتلای دیگری به دنیا نیاورند چرا که هزینه های فراوانی را هم به خانواده و هم به جامعه تحمیل می کند. دوم اینکه بتوانیم با جدیدترین روش های درمانی به این خانواده ها و افراد بیمار کمک کنیم.

چشم انداز همکاری شما و مرکز تحقیقات ژنتیک میبد را می توانید برای ما ترسیم کنید؟

چشم انداز ما این است که بتوانیم حداقل و به صورت واقع بینانه بیماری های تک ژنی در طول چهار سال آینده را در استان در حدود ۹۵ درصد جلوگیری کنیم و یک الگویی از پیشگیری را به کل کشور ارائه بدهیم و به سازمان بهزیستی هم نشان بدهیم که می توانیم کار علمی و اجرایی را با هم انجام بدهیم.

آیا این هدف قابل دست یابی است؟

به لطف خداوند بله. الان با توجه به مدیریت قوی و تیم علمی و پتانسیل های موجود این مرکز که شامل افراد تحصیل کرده در این زمینه و همین طور وجود خیّرین که در این زمینه فعالیت می کنند هیچ کار بزرگی بدون کمک مردم به ثمر نمی رسد. شخص آیت الله اعرافی با توجه به دیدگاه علمی که ایشان دارند و پیگیر موضوع هستند همگی نکات بسیار مثبتی هستند که می تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند. همین طور وجود این مرکز که سال ها زحمت کشیده شده تا به اینجا رسیده است. به نظر من اکنون تمام شرایط برای رسیدن به هدف مساعد است. البته امیدوارم که بتوانیم با حفظ شرایط سیر صعودی را طی کنیم و استان یزد را نه تنها به عنوان الگوی کشور بلکه برای منطقه معرفی نماییم.

شما جزء یک درصد از دانشمندان برتر دنیا شناخته شده ایم به عنوان اخرین سوال می خواهم رمز موفقیت پروفسور نجم آبادی را بدانم؟

عشق. باید عاشق کارت باشی تا موفق بشوی. اگر عاشق کارت باشی موفقیت ، ثروت و … هم به دنبالش می آید. اگر نقاش یا دکتر هستی باید عاشق کارت باشی.

DSC_0054 DSC_0033 DSC_0037 DSC_0043 DSC_0044 DSC_0045 DSC_0047 DSC_0049

اخبار مرتبط

ارسال نظر