تاریخ : 5 نوامبر 2015 - 11:49 - شناسه خبر : 5896 اخبار شهرستان، دسته‌بندی نشده، یادداشت

خوب نمی بینیم پس با دقت نمی نویسیم!

محمدتقی شفیع پور

آیا وی نباید از خود بپرسد که ائمه جمعه موقت شهرستان چرا در این مراسم حضور ندارند! آیا با حضور امام جمعه عزیز شهرستان مسئولیت از آنها سلب می شود! رئیس بنیاد شهید و کارمندان آن کجا هستند. آیا به حق نیست که آنها حتی با زن و فرزند خود به این مراسم بیایند. مگر آنها متولی بخشی از امور شهدا و ایثارگران سرافراز کشورمان نیستند!

به گزارش صدای میبد: یکی از اصولی که خبرنگاران باید آن را رعایت کنند تا نزدیک به واقعیت بنویسند خوب دیدن است. خبرنگار و نویسنده باید همه جوانب را در نظر بگیرد تا مطلبش جامع و کامل باشد.

به این سطور بنگرید:

«…ماشین حاج آقا اعرافی، همان پیکان سفید رنگی بود که تا انتها، لحظه ای از پشت ماشین حامل شهدا کنار نرفت، و جا نماند. مسئولینی که حضورشان دل آدم را گرم می کرد، دکتر آقایی رئیس بیمارستان امام صادق(ع)، سرهنگ فلاح فرمانده سپاه و رییس نیروی انتظامی و … بودند.

نمی دانم، شهردار و فرماندار کجا بودند، اما به هر دلیلی، غایبان اصلی مراسم آنها بودند. شاید کار مهمی داشتند، نمی دانم…»

نویسنده محترم وبلاگ «حکمت ما» احمد کریمی گزارشی از لحظه ورود شهدای گمنام به شهرستانمان نوشتند که در شبکه مجازی «میبدما» بازنشر داده شد.

اشکالی که در گزارش نامبرده می توان به آن اشاره کرد این است که نویسنده محترم احتمالاً اشخاصی را که می شناخته را در سطور خود یاد کرده است و مسئولینی را که با آنها آشنایی نداشته است را بی غرض نام نمی برد.

وی به عنوان یک خبرنگار معاون شهردار میبد آقای بابائیان را نمی شناسد، فلاح معاون فرماندار را همین طور. در صورتی که می توان این را متصور شد که نامبردگان به عنوان نمایندگان سازمان های مذکورشان در این مراسم حضور داشتند؟

گزارشگر محترم در حین نوشتن مطلب خود که می توان از آن برداشت گلایه آمیز از دو شخصیت شهرستان (فرماندار و شهردار) را داشت، هیچ گاه از خود سوال نمی کند که این دو مسئول ارشد شهرستان شاید واقعا کار مهمی برایشان پیش آمده است و این را بر اساس پست سازمانی شان می توان متصور شد . متاسفانه نامبرده در نوشته خود نامی از مسئولین فرهنگی شهرستان که قطعا تصور داشتن کار برایشان در این زمان کمتر است را نمی برد.

آیا وی نباید از خود بپرسد که ائمه جمعه موقت شهرستان چرا در این مراسم حضور ندارند! آیا با حضور امام جمعه عزیز شهرستان مسئولیت از آنها سلب می شود! رئیس بنیاد شهید و کارمندان آن کجا هستند. آیا به حق نیست که آنها حتی با زن و فرزند خود به این مراسم بیایند. مگر آنها متولی بخشی از امور شهدا و ایثارگران سرافراز کشورمان نیستند!

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارمندان آن کجا هستند! رئیس سازمان تبلیغات و پرسنل آن چطور!

در تصاویر که در سایت دوستانمان در «میبدما» منتشر شده است استقبال از شهدا کم رنگ است و به این نکته نیز اشاره شده است، آیا گزارشگر محترم به این نکته توجه کرده اند که ساعت حضور شهدا چندین بار تغییر کرده است. یک دفعه ساعت۳، بعد ۵ و بعد ۴ اعلام شد. متاسفانه زمان دقیقی در این زمینه ارائه نشده بود و اطلاع رسانی آن قدر آشفته بود که به هیچ عنوان شخص نمی توانست زمان مشخصی را برای خود تنظیم کند. در این مورد بنگریم به نظراتی که در این زمینه در سایت «میبدما» در ذیل خبر «استقبال پرشور مردم میبد از پیکرهای مطهر سه شهید گمنام» منتشر شده است:

«-فيروزآبادي:اطلاع رسانی خوبی نشده بود.

من داشتم با موتور می رفتم که دیدم ترافیک شده و تازه متوجه شدم شهدا را آورده اند. مابقی مردم هم مثل من بی خبر از همه جا بودند. ای کاش اطلاع رسانی دقیق تری می شد. خیلی مظلومانه وارد شهر ما شدند شهدایمان.

-masod ۹ :اطلاع رسانی ضعیف بود

-عاشق: اطلاع رسانی ضعیف بود ماکه در همسایگی مصلی بودیم اصلا متوجه نشدیم واقعا این شهیدان مظلومانه وارد شهرمون شدند شهیدان برخیزید مهمان نو رسیده …

شهروندمیبدی:اطلاع رسانی خیلی ضعیف بود.ضعیف چه عرض کنم شایدبهتراست بگویم صفربود. شما میدونید چقدرمنتظر همچین لحظه ای بودیم حالا اون لحظه اومد و ما بی خبر و درخواب غفلت. راستش هروقت توی تلویزیون نشون میدادند که پیکر مطهر شهیدی گمنام پیداشده می گفتیم ای کاش مهمون یا بهتر بگم میزبان شهر ما میبد باشد حالاکه مهمون ما شدند ما نفهمیدیم و خیلی آروم و مظلومانه واردشهرمان شدند. راستی شنیده بودیم که قراراجسادمطهرشهداراببرندشهیدیه وبفروئیه نمیدونم این اتفاق نیافتاد یا باز بیخبر ماندیم. شهیدگمنام خوش اومدی به شهرمون….انشاءالله ادامه دهنده راهتون باشیم.

همان طور که در این نظرها ملاحظه می کند، خیلی از مردم از بی برنامگی در اعلام ورود شهدا گلایه مند هستند.

باز می پرسیم که به راستی آیا نباید پرسنل سپاه و پادگان نبی اکرم از ورودی میبد تا مصلی صف می کشیدند، آنها کجا بودند. آیا تعداد نفرات نیروهای این ارگان ها همین تعدادی است که در مراسم استقبال حضور داشتند!

رئیس آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش این مرز و بوم کجا هستند. وی که بر نیمی از مردم شهرستان به خاطر دانش آموزان و معلمان احاطه دارند!

رؤسای مراکز آموزش عالی کجا هستند! بخشداران محترم چرا در این مراسم حضور ندارند.

روسای حوزه علمیه خواهران و برادران چه نقشی ایفا می کنند؟ روحانیون شهرستان کجایند؟ آیا مگر این نهاد محترم متولی دین و فرهنگ ما نیست؟ و روسای بسیاری از ادارات که از نامبردن آنها در این مقال می گذریم.

حال سوال می شود آیا اگر واقعا بخواهیم بی جهت اشخاصی را نقد کنیم بیش از این نمی شود بهانه گرفت؟

آیا نمی توان از جملات بالا انگ دوری از شهدا و در ورای آن انگ های دیگری به این مسئولان چسباند!

گرچه پس از انتشار تصاویر فرماندار در مراسم استقبال از شهرک صنعتی در سایت میبد نیوز، سایت میبدما ضمن پاره ای توضیحات در جوابیه ای از فرماندار در آن مطلب عذرخواهی کردند.

همچنین در آن خبر نیز با نوشتن این سطور از زحمات پرسنل شهرداری تشکر شده است: « البته درباره شهردار میبد نیز گفتنی است که ایشان در مراسم تشییع شرکت داشتند و همچنین نهاد متبوعشان در آماده‌سازی محل خاکسپاری شهدا و نیز مسائل مختلف مرتبط با این مراسم، همکاری خوبی داشته‌اند که بدینوسیله جا دارد از ایشان و پرسنل شهرداری میبد تشکر شود؛ »

برای یادآوری خودم و دوستان خبرنگارم به این نکته اشاره می کنم که: یکی از شیوه هایی که در تهیه گزارش وجود دارد، گزارش از شخص است. آیا نویسنده محترم نمی توانستند با یک تماس تلفنی علت عدم حضور این دو مسئول را از خودشان یا روابط عمومی های این دو سازمان جویا شوند، تا اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان قرار می دهند کامل و جامع باشد.

گرچه با نویسنده سطور فوق صحبت کردیم و وی این برداشت را کاملا اشتباه خواند و قصدش از بیان این جملات را این طور ندانست. اما نویسنده محترم باید بدانند که ایشان همیشه همراه نوشته خود نیستند تا در صورت برداشت غلط برای آن توضیح دهند. همان طور که ما از این نوشته ها برداشتی خلاف نظر نویسنده را داشته ایم.

به راستی آیا نمی توان گمانه زنی کرد که شاید این یک خط باعث شد که شهردار میبد به عنوان متولی امور پارک در مراسم تدفین شهدا به مکان تدفین دعوت نشود، آن هم وقتی پشت بلندگوی مراسم نام  برخی از اشخاص مدام برده می شد. شما به ترکیبی اشخاصی که برای تدفین شهدای گرانقدر حضور دارند نیم نگاهی بیندازید.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در راه پاسداشت شهدا هیچ کس نباید کم گذارد و در این راه منتی هم بر کسی نمی تواند بگذارد همانطور که شهدا بدون منت به جبهه ها شتافتند و جان خویش را برای میهن مان و آرامش و آسایش الان ما ایثار کردند.

مردم شهرمان با حضور گسترده در تشییع شهدای گمنام سنگ تمام گذاشتند. در مراسمی که همه و همه آمده بودند. آنجا همه یکی شده بودند. زن و مرد، پیر و جوان، کارمند و کارگر، مسئول و غیر مسئول برای پاسداشت یاد و خاطر شهدای گمنام آمده بودند. پس بیاییم همان طور که تمامی رسانه ها در پوشش این اخبار و حضور باشکوه میبدی های عزیز تمام تلاش خود را کردند ما نیز با دقت در نوشته های خود کام مردم و زحمت کشانمان را در شهر تلخ نکنیم. بگذاریم با دیدن تصاویر شهدای گمنام همه به ما غبطه بخورند. بگذاریم دشمنان این مرز و بوم روز به روز سرخورده تر و ناامید تر شوند.

در پایان آرزوی توفیق برای نویسنده محجوب شهرمان که از دوستان نزدیکمان هستند را داریم .

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. با سلام خدمت همشهریان
    نمی دانم اونایی که نوشتند اطلاع رسانی ضعیف بوده کی بودند و کجا بودند. یا شاید توی خونه معتکف شده بودند و از خونه بیرون نیامدند. خبر آمدن شهدا به شهر که حدود یک هفته قبل از تشییع در سایت های خبری شهر و شبکه های مجازی منتشر شد ه بود :
    http://meybodema.ir/?p=26153
    http://www.vomaybod.com/?p=5412
    http://www.meybodkhabar.ir/web/1meybod/-/%D8%AF%D9%88%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%8C-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C%D8%B9-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%A8%D8%AF
    http://www.narinnews.ir/?p=48181
    و اگر چرخی توی شهر می زدیم از ۴-۵ روز قبل از تشییع هم سرتاسر شهر بنرهای اعلان تشییع شهدای گمنام (که البته برخی بنرها خیلی نزدیک به هم بودند) نصب شده بود.
    دیگه اونایی که نفهمیدند یا خواب بودند یا خود را به خواب زدند یا نخواستند بیان الان دنبال دلیلش هستند که کار خودشون رو توجیه کنند

  2. دوست گرامی مراسم استقبال در هیچ کجا اطلاع رسانی نشده بود. مراسم استقبال را با مراسم تشییع اشتباه نگیرید. منظور از زمان استقبال عصر روز شنبه می باشد که کاروان شهدا از میدان ورودی میبد، میدان آیت الله خامنه ای به طرف مصلی حرکت کرده است. در اطلاع رسانی به خبرنگاران مدام ساعت ورود تغییر می کرد. و گلایه دوست عدم حضور مسئولان در این مراسم است وگرنه همه مسئولین در تشیع حضورداشتند.

  3. نظر دوست همشهری مصداق این جمله است (( خوب نمی بینیم پس با دقت نمی نویسیم ))

  4. با سلام
    برنامه ها کاملا بی نظم بود و طبق برنامه پیش نرفت.
    فرمانده محترم سپاه میبد چند روز قبل از مراسم اعلام کردند که قرار است یک شنبه شهدا را برای تشییع به بفروئیه بیاوردند. بنده صبح یکشنبه با برخی از مسئولین بفروئیه تماس گرفتم تا از ساعت ورود شهدا به بفروئیه خبر بگیرم گفتند طبق برنامه ها قرار است ساعت ۱۱ شهدا را به بفروئیه بیاورند (مسیر هم گفت).
    اما چند دقیقه بعد تماس گرفت و گفت که مراسم کنسل شده است. این در حالی بود که مردم بفروئیه منظر ورود شهدا بودند.
    سیستم مدیریتی بسیار ضعیف بود در این زمینه فرمانده سپاه و دیگر مسئولین باید عذرخواهی کنند از مردم. گریه ها و اشک ها پشت سر جنازه مشکل را حل نمی کند.
    باید توضیح بدهند چرا شهدا را به بفرئیه نیاوردند.
    باید توضیح بدهند که چرا محل دفن شهدا شد پارک بهاران و چرا پارک غدیر حسن آباد که در مصوبات اولویت داشت انتخاب نکردند.
    باید به سوالات و شبهات پاسخ دهند و از کم کاری ها عذرخواهی.
    باشد که ادامه دهنده راه شهدا باشیم نه ….. !

  5. بله اطلاع رسانی بسیار ضعیف بود

  6. دوست عزیر
    ما همه قبول داریم اطلاع رسانی ضعیف بود همین اطلاع رسانی در جلسه ستاد شهرستانی بر عهده شهرداری بوده گداشته شده بود ولی اگر این حرکت جهادی برخی دوستان غیر دولتی و نهادی نبود ۳ روز قبل از ورود هم تبلیغات شروع نمی شد.

  7. سلام. تبلیغات مراسم تشییع برعهده شهرداری بوده که آن هم به خوبی توسط ارگان های مختلف مانند شرکت شهرک های صنعتی، شهرداری، بنیاد شهید و … انجام شد. مراسم استقبال برعهده گردان امام حسین و سپاه بوده است. و اصلا ورود شهدا به میبد ساعت مشخصی نداشت.

ارسال نظر