تاریخ : 11 نوامبر 2015 - 13:14 - شناسه خبر : 6001 اخبار شهرستان، گفت و گو

گفتگو با غلامرضا کارگر رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان:

بخش نابینایان کتابخانه مرکزی میبد در هفته کتاب افتتاح می شود/ افزایش ۴۰هزار جلد کتاب در کتابخانه مرکزی به زودی

به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ نفر از کتابخانه های میبد جهت اخذ کتاب و مطالعه در سالن های موجود و از سایر بخش های دیگر موجود در کتابخانه ها نظیر بخش کودک، بخش اطلاع رسانی(کافی نت) و… استفاده می کنند.

به گزارش صدای میبد: کتاب باید والاترین جایگاه را در گستره‌های فردی و اجتماعی دارا باشد، حال آنکه به دلایل گوناگون، اکنون کتاب از چنین موقعیتی در جامعه برخوردار نیست و هنوز مطالعه به عنوان یک نیاز دایمی برای همگان مطرح نیست. این مسئله با توجه به نیازهای زمان حاضر، درخور تأمل فراوان است و بازنگری آن باید از اولویت های زندگی ما باشد.

امروزه کتاب به عنوان حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت در دسترس همگان قرار می‌گیرد و در کتابخانه‌ها، کانون‌ها و همایش صاحب‌نظران، به عنوان گلستان پر طراوت صاحبان معرفت است.

با توجه به در پیش بودن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بهانه‌ای پیش آمد تا دقایقی چند میهمان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان میبد، غلامرضا کارگر باشیم؛ گفتگوی ما را با ایشان می‌خوانید:

DSC_0633

به عنوان اولین سؤال، بفرمایید روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، بر اساس تقویم رسمی کشور چه روزی است و چرا به این مناسبت نامگذاری شده است؟

با توجه به رحلت مفسر بزرگ قرآن، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)، مؤلف تفسیر المیزان در روز ۲۴ آبان، این روز به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده که قطعا برای بنده و همکارانم بسیار مایه مباهات و سرافرازی است.

شهرستان میبد دارای چند باب کتابخانه‌ بوده، وضعیت آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان میبد این افتخار را دارد که با دارا بودن ۱۰ باب کتابخانه به ارائه خدمات به کتابخوانان و کتاب دوستان در رده های مختلف سنی بپردازد که این تعداد کتابخانه عبارتند از:

کتابخانه مرکزی میبد که دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور است و در زمینی به مساحت پنج هزار  و۲۰۰ متر مربع با زیربنای چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع و با هزینه چهار و نیم میلیارد تومان احداث و در سال ۹۲ راه‌اندازی شده است؛ در حال حاضر ۶۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد و قرار است از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان‌، این منابع به یکصد هزار جلد افزایش یابد.

همچنین باید عرض کنم، روزانه به طور میانگین ۳۰۰ نفر با حضور در این کتابخانه از امکانات آن استفاده می‌کنند که این تعداد در ایام و  مناسبت‌های خاص در طول سال به دو برابر هم می‌رسد.

کتابخانه ابوالفضلی فیروزآباد که این کتابخانه نیز با تغییراتی که در بخش مخزن اصلی و همچنین اضافه نمودن بخش کودک به آن صورت گرفته، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.

کتابخانه اردکانیان، این کتابخانه در طبقه زیرین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد واقع گردیده که انشاالله در روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار شاهد افتتاح بخش کودک آن خواهیم بود؛ همچنین جهت حفظ آرامش و سکوت تغییرات فیزیکی در سالن های مطالعه آن انجام شد که خوشبختانه موجبات رضایت مراجعه کنندگان محترم فراهم آمد.

کتابخانه الزهراء بفروئیه: این کتابخانه دارای ساختمانی نوساز و سالن های مناسبی جهت مطالعه خواهران و برادران می باشد که الحمدلله با مراجعه عزیزان کتابخوان استفاده مناسب و خوبی از این فضا صورت می‌پذیرد.

کتابخانه آیت الله کاشانی ندوشن: این کتابخانه در محله سرچشمه جنب مسجد الغدیر واقع شده که با توجه به کمبود فضای مخزن اصلی، در این ایام انشاالله جهت سهولت استفاده مراجعه کنندگان قصد جابجایی مخزن اصلی و همچنین تفکیک بخش نوجوانان و بخش کودک این کتابخانه را پیش بینی کرده ایم.

کتابخانه حضرت ابوالفضلی بیده :حق انتفاع این کتابخانه توسط خیرین به نهاد کتابخانه ها واگذار گردیده است و با پیگیری های انجام شده در اواخر سال ۸۹ مجوز مربوطه صادر شد و به حول و قوه الهی تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفت.

کتابخانه روستایی امام حسین(ع) رکن آباد میبد: که حق انتفاع این کتابخانه نیز با توجه به فقدان کتابخانه در منطقه رکن آباد و مهر آباد به مدت ۱۰ سال به نهاد کتابخانه ها واگذار گردیده و توسط اداره کتابخانه ها تجهیز و مورد استفاده قرار گرفته است.

کتابخانه مشارکتی آیت الله اعرافی(ره): این کتابخانه در بهمن ماه سال ۸۸ افتتاح گردید ودر مکان مناسبی واقع شده است که خوشبختانه از طرف امام جمعه محترم حمایت های لازم صورت گرفته است

کتابخانه مشارکتی علوم قرآنی: این کتابخانه در محل دانشکده علوم قرآنی میبد واقع گردیده و عموم افراد می توانند در ساعات اداری از آن بهره مند شوند.

کتابخانه مشارکتی بانو مجتهده امین: این کتابخانه در حوزه علمیه خواهران واقع گردیده است و ویژه خواهران می باشد

میزان اعضای فعال کتابخانه های میبد چند نفر است و میزان استقبال روزانه این کتابخانه ها حدودا چند نفر است؟

در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰۰ نفر عضویت کتابخانه ها را دارا می باشند و میزان استقبال روزانه کتابخانه ها بستگی به کتابخانه مورد نظر دارد. اما می توان گفت به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ نفر از کتابخانه های میبد جهت اخذ کتاب و مطالعه در سالن های موجود و از سایر بخش های دیگر موجود در کتابخانه ها نظیر بخش کودک، بخش اطلاع رسانی(کافی نت) و… استفاده می کنند.

تعداد کتابدار کتابخانه های میبد چند نفر است و آیا این میزان برای تکریم ارباب رجوع جوابگوست؟

در مجموع ۲۶ نفر کتابدار،کتابخانه های نهادی، مشارکتی و حق انتفاع را تحت پوشش می دهند که با تلاش های انجام شده در سال های اخیر باید گفت در حال حاضر کتابخانه های شهرستان به لحاظ پرسنل مشکلی ندارد.

خب به عنوان اصلی ترین سؤال بفرمایید با توجه به صحبت های ابتدای گفتگو و اینکه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را در پیش داریم، آیا اداره کتابخانه های عمومی شهرستان میبد به مناسبت این روز برنامه‌هایی در نظر گرفته است؟

باید به عرض برسانم برنامه های در نظر گرفته شده برای روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سه محور اصلی ۱٫ برگزاري مراسم تقدير و تجليل ۲٫ فعاليت هاي فرهنگي ۳٫ ارائه خدمات در دو حوزه ۱٫برنامه های اداره شهرستان و ۲٫ برنامه های کتابخانه های عمومی شهرستان با همت کتابداران محترم شهرستان میبد به اجرا درخواهد آمد که شاخص ترین برنامه های پیش بینی شده بدین ترتیب می باشد:

– برنامه ملاقات کتابداران شهرستان با فرماندار و رییس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان جناب آقای فلاح

-غبارروبی گلزار شهداء و آرامگاه نماینده فقید شهرستان میبد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده.

-برگزاری مصاحبه خبری رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان میبد.

– برگزاری مسابقه آنلاین از کتاب ” عاشورا مظلومیتی مضاعف” محمدرضا حکیمی در سایت شبکه کتابخوانان حرفه ای.

– برگزاری مسابقه داستان نویسی و تصویرگری با محوریت کتاب و کتابخوانی.(مخصوص رده سنی کودکان)

– توزیع بروشور معرفی کتابخانه های شهرستان در نماز جمعه و مراکز فرهنگی.

– برگزاری جلسه معرفی و بررسی کتاب از کتاب نامیرا، صادق کرمیار, انتشارت کتاب نیستان، ۱۳۸۳٫(مخصوص رده سنی نوجوانان)

– برپایی گروه های مطالعاتی(مخصوص رده سنی نوجوانان)

– برگزاری نشست کتابخوان ویژه دانش آموزان مدارس راهنمایی و متوسطه.

– برگزاری کارگاه آموزشی مهارت قصه گویی ویژه مادران و مربیان مهد کودک.

– برپایی نمایشگاه کاریکاتور کتاب (کارتن کتاب)

– نصب بنر در سطح شهر در خصوص اهدای کتاب به کتابخانه ها.

– ثبت نام رايگان از مراجعين حضوري به كتابخانه ها در روز ۲۴ آبان؛

– زنگ اول : کتابخوانی (بازدید دانش آموزان از کتابخانه های عمومی شهرستان) که رأس ساعت ۸ صبح در تمامی کتابخانه ای عمومی شهرستان برگزار خواهد شد؛

– افتتاح بخش نابینایان کتابخانه مرکزی میبد؛

– افتتاح بخش استان شناسی کتابخانه مرکزی میبد؛

-افتتاح بخش کودک کتابخانه اردکانیان؛

-افتتاح بخش کودک کتابخانه امام حسین(علیه السلام) رکن آباد

و برنامه های متنوعی که صورت می گیرد.

شما در برنامه های فرهنگی شهرستان به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به برگزاری نشست های کتابخوان در مدارس اشاره نمودید، در مورد این برنامه که چندی پیش در شهرستان نیز به صورت خاص و ویژه برگزار شد و ظاهرا بازخوردهای خوبی نیز در استان و شهرستان داشت بیشتر توضیح دهید؟

بله یکی از برنامه های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور که به صورت ویژه در سراسر استان ها و شهرستانهای کشور در حال برگزاری است طرح ملی نشست کتابخوان است که   با هدف ترویج مطالعه و کتابخوانی، به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده و معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی به اجرا گذاشته شده است که خوشبختانه یکصد و چهل و نهمین نشست آن به میزبانی شهرستان میبد در روز چهارشنبه پانزدهم مهرماه در سالن همایش های مجتمع فرهنگی – هنری شهیدیه و با حضور مسئولین شهر و اقشار مختلفی از اهالی فرهنگ و کتاب و کتابخوانی(نویسندگان و محققان، فعالان رسانه، فعالان فرهنگی، اعضای فعال کتابخانه او کتابداران) به نحو بسیار شایسته ای برگزار شد که با استقبال خوب کتابخوانان و کتابدوستان نیز همراه بود. همچنین باید به عرض برسانم که دومین نشست شهرستان میبد با توجه به فصلی شدن برنامه، در فصل زمستان و انشاالله در بهمن ماه برگزار می گردد که قطعا حدود ۲۰ روز قبل از برگزاری این برنامه شرایط ثبت نام و نحوه شرکت در این برنامه اطلاع رسانی خواهد شد گر چه واحد امور فرهنگی اداره نیز همه روزه پاسخگوی عزیزان علاقمند به شرکت در این برنامه نیز می باشد. لکن آنچه قابل توجه است اینکه نشست های پیش بینی شده برای این ایام مخصوص دانش آموزان بوده که با هماهنگی انجام شده با مدارس در تعدادی از مدارس به صورت فوق العاده برگزار خواهد شد که بالتبع مخاطب این برنامه ها دانش آموزان می باشند.

سخن آخر:

جا دارد در اینجا از فرصت پیش آمده استفاده کنم و از مسئولین محترم شهرستان بویژه امام جمعه معظم شهرستان، آیت الله اعرافی و فرماندار محترم شهرستان، جناب آقای فلاح و شهردار محترم شهرستان، جناب آقای نقیبی زاده و سایر مسئولینی که جهت اعتلای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرستان به ما یاری رساندند و با همدلی و همیاری خود موجبات دلگرمی ما را فراهم می نمایند تشکر و قدردانی داشته باشم و همچنین از کتابداران محترم شهرستان میبد که در خط مقدم برنامه های فرهنگی و ارائه خدمات به شهروندان کتابخوان و کتابدوست قرار دارند و با تمام وجود در حال تلاش و کوشش هستند تشکر و قدردانی می نمایم؛ انشاالله، بتوانیم با تعامل و همکاری بهتر و بیشتر با سایر ادارات و ارگانهای فرهنگی شهرستان سرانه مطالعه شهرستان را بیش از پیش بهبود بخشیده و شاهد رشد و اعتلای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرستان باشیم.

گفتگو: سید محمد نبوی

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر