تاریخ : 12 نوامبر 2015 - 14:23 - شناسه خبر : 6016 اخبار شهرستان، گفت و گو

در گفتگو با دبیر همایش فرهنگ ترافیک شهری عنوان شد:

کاهش مجروحان و افزایش فوتی ها در حوادث رانندگی سال ۹۴/ همایش کشوری فرهنگ ترافیک شهری در میبد برگزار می شود

برای همایش چهار گروه هدف در نظر گرفته شده است. گروه های مردمی (NGO)، مربیان هنری، دبیران آموزش و پرورش و مربیان مهد کودک. البته برخی از مسئولین و کارمندان ادارات هم به عنوان مدعوین در این همایش حضور خواهند داشت.

به گزارش صدای میبد به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد: ۲۵آبان روز جهاني يادآوري قربانيان حوادث رانندگي است. همانطور که می دانید ایران یکی از کشورهایی است که رتبه های نخست بالای جدول در حوادث رانندگی را دارد. کشته شدن ۲۰ الی ۲۵ هزار هموطن سالانه آمار بسیار تلخی است که حوادث رانندگی در ایران همه ساله رقم می زد. با وجود تمهیدات گسترده به خصوص در ایام پیک مسافرت باز هم روزهای شادی به تلخی و غم منجر می شود.

شهرستان میبد نیز از این قاعده مستثنی نیست. متاسفانه با توجه به استفاده گسترده مردم میبد از موتورسیکلت آن هم بدون کلاه ایمنی شاهد تصادفات دلخراش و مرگ همشهریانمان علی الخصوص نوجوانان و جوانان هستیم. فرزندانی که سالیان سال خانواده هایشان برای به ثمر نشاندن زحماتشان زحمت کشیده اند و در یک لحظه آن ها را از دست می دهند. امسال با نصب بنرهایی که زیبایی طراحی شده اند در سطح شهر به استقبال از روزی می رویم که امیدواریم قربانیانش در کشورمان و شهرمان هر ماه و هر سال کمتر از ماه و سال دیگر شود. در این راستا گفتگویی با مدیر برگزاری همایش ترافیک شهری که قرار است ۲۵ آبان در سالن همایش های دانشکده علوم قرآنی میبد برگزار شود انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

در ابتدا پیرامون همایشی که هفته آینده برگزار می شود توضیحاتی برای خوانندگان ما ارائه بدهید؟

 هفته ای که در پیش داریم، از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ آبان به عنوان هفته قربانیان حوادث ترافیکی نامگذاری شده و همچنین روز ۲۵ آبان، مصادف با ۱۶ نوامبر، از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیکی انتخاب شده است. ما به این مناسبت هر روز هفته آینده را به یک دسته از قربانیان اختصاص داده ایم. شنبه، روز عابران پیاده، یکشنبه روز قربانیان حوادث سوانح رانندگی، دوشنبه کودکان و دانش آموزان، سه شنبه سالمندان و افراد کم توان، چهارشنبه موتورسیکلت سواران، پنج شنبه رانندگان و جمعه روز خانواده نامگذاری شده است.

اما به عنوان برنامه اصلی، همایشی را با همکاری فرمانداری، پلیس راهور شهرستان و به میزبانی شهرداری برگزار خواهیم کرد. از بین ادارات دولتی شبکه بهداشت و درمان و آموزش پرورش، از بین شرکت های خصوصی، شرکت پدیده کارگستر کویر میبد و از بین گروه های مردمی گروه همیاران سلامت و ایمنی میبد (هسام) با ما همکاری خواهند داشت.

این همایش روز دوشنبه ۲۵ آبان، از ساعت ۹ تا ۱۱٫۳۰ در مکان سالن همایش های دانشکده علوم قرآنی بفروئیه برگزار خواهد شد.

هدفتان از برگزاری این همایش چیست؟

در شهرستان ما در مورد موضوع ترافیک شهری، یک کم توجهی متقابل از سوی مسئولین و مردم وجود دارد. از یک سو مسئولین این موضوع را در اولویت های کاری خودشون قرار نداده اند و متاسفانه از سوی دیگر در بین مردم هم فرهنگ سازی مناسبی برای رعایت قوانین ترافیکی وجود ندارد.

در باب مقایسه، هر چند آمار زخمی های ناشی از تصادفات در شش ماه اول سال ۹۴ نسبت به مشابه آن در سال ۹۳، کاهشی محسوس (از ۲۳۱ به ۱۶۷ مورد) داشته، اما متاسفانه تعداد فوتی ها در همین مدت از ۶ مورد به ۹ مورد افزایش داشته است که غالباً راکبین موتورسیکلت بودند و باید برای کاهش این آمار تلاش ویژه ای را در نظر بگیریم.

از زمان به عهده گرفتن این مسئولیت، تصمیم گرفته ایم برای بهبود ترافیک شهری، به سه قسمت توجه ویژه داشته باشیم. مورد اول، اصلاح معابر حادثه خیز و پر خطر، مورد دوم، نصب تابلو و علائم آگاهی و هشدار دهنده و مورد آخر که دارای اهمیت بالایی هست، موضوع فرهنگ سازی درباره ترافیک شهری است.

این همایش، جزو برنامه های ما برای فرهنگ سازی در موضوع ترافیک شهری است.

چه برنامه هایی در این همایش قرار است اجرا شود؟

برای همایش چهار گروه هدف در نظر گرفته شده است. گروه های مردمی (NGO)، مربیان هنری، دبیران آموزش و پرورش و مربیان مهد کودک. البته برخی از مسئولین و کارمندان ادارات هم به عنوان مدعوین در این همایش حضور خواهند داشت.

در این برنامه سخنرانی علمی و فنی دکتر پاک گوهر، مهندس یادگاری مدیر کل دفتر فنی استانداری و مهندس منتظر کارشناس دفتر فنی استانداری خواهیم داشت. پخش کلیپ و ناگفته های خانواده های قربانیان نیز از برنامه های دیگر این همایش است.

همچنین گروه مردمی هسام، تعدادی کلاه ایمنی را به برخی از حضار در همایش اهداء خواهند کرد. پس از همایش نیز، اجرای مانور موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران در سطح شهر داریم.

همچنین در حاشیه همایش نیز غرفه هایی را به گروه پدیده، گروه هسام و شبکه بهداشت و درمان اختصاص داده ایم تا برنامه های مرتبط با ترافیک شهری خود را ارائه کنند.

برای اینکه تاثیرگذاری این همایش به این روز خلاصه نشود و بازخورد بهتری در فرهنگ ترافیک شهری میبد داشته باشیم چه برنامه ای دارید؟

در نظر داریم پرسشنامه هایی بین افراد شرکت کننده در همایش توزیع کنیم تا آرشیوی از مشخصات افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه های مرتبط با موضوع فرهنگ ترافیک شهری هستند، داشته باشیم و در آینده با استفاده از این پرسشنامه ها، کارگروه هایی را تشکیل داده و با عنوان جامعه ایمن در بهبود ترافیک شهری، گام برداریم.

تصمیم داریم در اسفنده ماه سال جاری یک همایش سه روزه کشوری با موضوع فرهنگ ترافیک شهری در میبد برگزار کنیم، که امیدواریم بتوانیم با حضور اساتید برجسته کشوری، بازخورد خوبی را در فرهنگ ترافیک شهری میبد شاهد باشیم و با فضاسازی مناسب برای گروه های مردمی، تریبونی مناسب را به این گروه ها اختصاص دهیم.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر