تاریخ : 4 می 2015 - 12:57 - شناسه خبر : 607 ایران و جهان

کارشناسان افزایش شدید اجاره بها را رد می کنند

دلالان دست به دامن شایعه شدند!

سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران در سرمقاله روزنامه جام جم از وجود شایعاتی مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی نرخ اجاره بها سخن گفته و نوشته است که دست‌هایی در پشت پرده و از طریق سوداگری قصد دارند تا سودآوری کاذب و تامین مضاعف منافع را به چنگ آورند. بر اساس آنچه نماینده تهران در […]

سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران در سرمقاله روزنامه جام جم از وجود شایعاتی مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی نرخ اجاره بها سخن گفته و نوشته است که دست‌هایی در پشت پرده و از طریق سوداگری قصد دارند تا سودآوری کاذب و تامین مضاعف منافع را به چنگ آورند.

بر اساس آنچه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نوشته رواج این شایعه از آنجا ناشی می‌شود که صاحبان واحدهای ساخته شده برای شکستن رکود بازار خرید و فروش مسکن، سعی دارند با طرح این شایعات مردم را به سمت خرید مسکن سوق دهند.

به این ترتیب بازار مسکن با سوالات مختلفی مثل این مواجه است. فعالان و کار‌شناسان این حوزه باید بگویند که آیا افزایش ۴۰ درصدی نرخ اجاره بها منطقی است؟ این شایعات چرا عنوان می‌شود و به نفع چه کسانی است؟

محمد علی پورشیرازی، کار‌شناس مسکن در گفت‌و‌گو با فرارو ضمن ابراز بی‌اطلاعی از وجود چنین شایعه ایی در بازار مسکن گفت: به اعتقاد من رقم ۴۰ درصد برای افزایش اجاره بها بسیار غیر منطقی است.

وی افزود: نرخ اجاره بها در همه جای دنیا ارتباط مستقیمی با نرخ تورم دارد و به طور معمول نوسانات آن متاثر از اختلاف رقم تورمی که اعلام می‌شود و تورمی که مردم احساس می‌کنند است.

این کار‌شناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه رواج چنین شایعاتی برای رونق دادن به بازار واسطه‌گری و دلالی است، گفت: ناپلئون می‌گوید ایرانی‌ها به دنبال ترویج دو امر هستند که دومی آن دلالی است. قصد ندارم که بگویم واسطه‌گری حرفه بدی است اما در ایران این حرفه به دلالی تبدیل شده است و برای بازار مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به الزامی شدن دریافت کدرهگیری در معاملات مسکن، گفت: همین موضوع یکی از مصادیق ترویج دلالی است.

پورشیرازی با بیان اینکه مسکن در ایران بر خلاف همه دنیا، یک کالای سرمایه ایی است، گفت: مسکن اساسا یک کالای مصرفی است که به خاطر سیاست‌های غلط در ایران حتی از نفت هم سرمایه ایی‌تر شده است. این رویکرد در کنار نوسانات حاصل از هیجان دادن به بازار سبب می‌شود که بازار مسکن با مشکلاتی مواجه باشد.

به گفته این کار‌شناس حوزه مسکن مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای اغلب نادرست و نسنجیده در مورد آینده بازار خرید و فروش یا اجاره بها موجب هیجانی شدن بازار می‌شود و این هیجانات تنها به نفع واسطه‌ها و دلالان تمام خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از رسانه ایی کردن تحولات بازار مسکن، گفت: شاهدیم که کاهش دو درصدی سود بانکی هر روز به نحوی به قیمت مسکن و نرخ اجاره بها ارتباط داده می‌شود و همه این‌ها آسیب‌هایی همچون ناامنی اقتصادی و گسترش فقر را به دنبال دارد.

پورشیرازی در پاسخ به این پرسش که راهکار مناسب برای خروج بازار مسکن از این وضعیت چیست، گفت: بهترین و مهم‌ترین عامل این است که دولت خود و ارگان‌های وابسته به خود را از این بخش کنار بکشد.

وی ادامه داد: نمونه دخالت‌های اشتباه دولت در بخش مسکن، طرح فاجعه آمیز مسکن مهر بود. اگر چه در آلمان، فرانسه و… هم طرح‌هایی شبیه به این اجرا شده است اما ما به غلط‌ترین شیوه نسبت به این کار اقدام کردیم.

این کار‌شناس حوزه مسکن نمونه دیگر سیاست‌های غلط دولتی در این بخش را الگو برداری از کشورهای ناموفق دانست و گفت: طی سالهای گذشته بسیاری از مردم را به خاطر خانه دار شدن به سمت شهرهای بزرگ سوق دادیم و به همین شکل کشاورزی، دامداری و… را نابود کرده‌ایم. در حالی که با بهره گیری از سیاست‌های صحیح می‌توان همه مردم را در هر نقطه از کشور تامین کرد و مورد حمایت قرار داد.

ارسال نظر