تاریخ : 2 دسامبر 2015 - 20:05 - شناسه خبر : 6526 اخبار استان

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی در یزد عنوان کرد:

امام حسین با دو پدیده وحشتناک روبرو بود؛ جهل مردم و استبداد حاکمان

حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی طی سخنانی در شب اربعین با استناد به سخن امام علی(ع) در خطبه دوم نهج البلاغه هدف بعثت پیامبر را آزادکردن عقل‌های دفن شده دانست و اظهار داشت: اگر ما به همین یک جمله کوچک توجه می‌کردیم، کشورهای اسلامی در جهان بشریت وضع دیگری داشت.

به گزارش صدای میبد : وی که در مراسم عزاداری سنواتی اربعین خاندان کلانتری در یزد سخن می گفت،  با تاکید بر این که تنها چیزی که می‌تواند با خلقت دنیا ارتباط برقرار کند عقل انسان است، خاطرنشان ساخت: بر خلاف غرایز جنسی و اشتهای انسان که به طور خودکار به کار می‌افتد، غریزه فهم و عقل بشر نیاز به راهنما، آموزگار و هادی دارد تا عقل بشر را رشد دهد.
این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از برخی منبرها و مداحی‌ها و روضه‌خوانی‌ها، گفت: امروز یکی از موضوع‌َهایی که در منابر و مداحی‌ها و روضه‌خوانی‌ها کمتر توجه و کار می‌شود، عقل انسان و نحوه رشد آن است. اگر یک صدم اندازه ای که در برنامه‌ّهای مذهبی احساسات مردم را تحریک می‌کنیم، عقل آنان را هم تحریک می‌کردیم، جامعه ما بهتر از این بود.
فاضل میبدی افزود: امام حسین(َع) با دو پدیده وحشتناک روبرو شد که این دو همدیگر را تقویت می‌کردند و آین دو یکی جهل مردم و دیگری استبداد حاکمیت بود و چه منکری از این بالاتر می‌تواند باشد؟
وی گفت: ما در زیارت اربعین به امامی درود می‌فرستیم که خونش را در راه خدا ریخت تا بندگانش را از جهالت نجات دهد. و آدم جاهل یا افراط می‌کند یا تفریط، و مشکل کار این است که همه این‌ها به نام دین صورت می‌گیرد و دو لبه قیچی تیز جهل مذهبی و استبداد دینی جامعه را از بین می‌برد و پاره پاره می‌کند.
این پژوهشگر دینی با یادآوری این که یکی از مفاهیم و کلمه‌ّهایی که در اسلام معنای زیبایی دارد، آزادگی است، و چیزهایی که باید از آن جدا شود، جهل است. اگر انسان با جهل زندگی کند، این جهل به استبداد حاکمان تبدیل می‌شود و انسان جاهل اسیر دست کسی می‌شود که همواره برده او خواهد بود و او را خفیف می‌کند. مردم زمان فرعون به قدری خفیف شمرده شدند که با اختیار خود به اسارت فرعون درآمده بودند و در جامعه ای که جهل وجود دارد فرعون‌ها حاکم می‌شوند.
وی افزود: اگر انسان‌ها خودشان را از بند شهوات و نادانی و جهالت رها نکنند، آزادی‌های بیرونی‌شان هم فسادآور می‌شوند ولی اگر خود را از شهوات و جهالت‌ها رهایی بخشیدند به آزادی هم می‌توانندبرسند.
فاضل میبدی با استناد به روایتی از پیامبر اسلام(ص)، تدبیر را یکی از خصلت‌های ضروری برای انسان دانست و تاکید کرد: انسان باید بتواند خودش را اداره کند و پیامبر بیش از آن که از فقر می‌ترسید از سوء تدبیر امت خودش خوف و هراس داشت. وی با اشاره به مخالفت پیامبر(ص) با دادن مسئولیت به ابوذر اظهار داشت: اگر مدیریت جامعه به دست انسان‌های نااهل بیفتد، همه گونه فساد محتمل است.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که حسن تدبیر زمانی اتفاق می‌افتد که حریت و آزادی وجود داشته باشد خاطرنشان ساخت: در جامعه‌ای که آدم‌ها در درون خودشان به جهل گرفتارند و برخی هم در بیرون گرفتارند، داوری با عقل نیست، بلکه با زور است. در چنین جامعه‌ای حق و منطق در برابر قدرت، خاضع است.
وی جهل مذهبی و حاکمان مستبد را دو گرفتاری مردم زمان امام حسین(ع) معرفی کرد و ضرورت حساسیت داشتن در برابر منکراتی که امام حسین(ع) با آن می‌جنگید را یادآور شد تاکید کرد: باید به گونه‌ای سخن بگوییم که جامعه از جهل مذهبی رهایی یابد و مردم خود را از درون آزاد کنند.

منبع: یزدی نیوز

ارسال نظر