تاریخ : 5 دسامبر 2015 - 20:20 - شناسه خبر : 6606 اخبار استان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یزد اعلام کرد:

توسعه پژوهش‌های زیست‌محیطی در یزد/توجه جدی به گردشگری طبیعی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توسعه پژوهش‌های زیست محیطی در استان یزد خبر داد و گفت: یزد قطب تحقیقات گوزن زرد، گورخر ایرانی و یوزپلنگ است و مرکز تحقیقات هوبره نیز در این استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش صدای میبد: معصومه ابتکار، در هفتمین نشست شورای برنامه ریزی استان یزد با اشاره به اینکه حفاظت از تنوع زیستی یکی از الویت‌های محیط زیست است، اظهار داشت: برای تحقق این امر نیاز به توسعه مراکز پژوهش و تحقیقات زیستی محیطی است که استان یزد اکنون در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در استان یزد مراکز تحقیقات گوزن زرد ایرانی، گورخر ایرانی، یوزپلنگ و … وجود دارد و اقدامات بسیار خوبی نیز توسط آنها انجام شده که این مراکز را در این استان با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد، گسترش خواهیم داد.

ابتکار همچنین از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای راه اندازی مرکز تحقیقات هوبره خبر داد و افزود: این امر در دست بررسی است و به زودی مرکز تحقیقات هوبره نیز در استان یزد راه اندازی می شود.

معاون رئیس جمهور همچنین از توجه جدی به توسعه گردشگری طبیعی خبر داد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در این بخش آینده بسیار خوبی خواهد داشت و برخی استان‌ها از جمله استان یزد در این زمینه ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحث حفاظت تنوع زیستی در سطح بین‌المللی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: قرار است کشورها تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۶ درصد از عرصه‌های سرزمینی خود را حفاظت کنند که ایران نیز در این طرح شرکت خواهد کرد.

ابتکار عنوان کرد: در حال حاضر میزان مناطق حفاظت شده به لحاظ تنوع زیستی در ایران ۱۱ درصد است که این مقدار باید با مشارکت مردم به ۱۶ درصد برسد و اجازه بهره‌برداری در این مناطق به هیچ وجه داده نشود.

وی از اعمال سختگیری‌های جدی در مناطق تعیین شده خبر داد و عنوان کرد: این طرح، همان عدالت بین نسلی که توسط رهبر معظم انقلاب نیز مطرح شده است را دنبال می‌کند و با اجرای این طرح، بخشی از عرصه‌های سرزمینی برای نسل‌های آینده حفظ خواهد شد.

ابتکار تاکید کرد: فلسفه ما در حفاظت نه گفتن نیست اما در جایی که می بینیم برخی گونه ها در حال انقراض است و ممکن است به سرنوشت ببر و شیر ایران گرفتار شود، چشم پوشی نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از اینکه معادن و صنایع پیشرفت و توسعه اقتصادی و تامین اشتغال را به دنبال دارند آگاهیم اما به نظر می‌رسد شرایط به نحوی است که باید به سمت صنایع خلاق و سبز نظیر IT، بیوتکنولوژی و … برویم زیرا آلودگی آنها به مراتب کمتر از معدن است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با وجود نسل تحصیلکرده جوان، استعداد بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز و خلاق با اتکای کمتر به منابع پایه داریم.

مهر

اخبار مرتبط

ارسال نظر