تاریخ : 15 دسامبر 2015 - 19:18 - شناسه خبر : 6963 اخبار استان، اسلایدشو

اختصاصی صدای میبد/دکتر هادی زارعی در دومین سمینار تولید پاک:

استان باید به سمت صنعت پاک حرکت کند

در استان یا باید به سمت صنعت پاک حرکت کنیم و یا اینکه از استان مهاجرت کنیم چرا که استان یزد به عنوان یک شهرک صنعتی مطرح است و علاوه بر از بین رفتن فرهنگ، با مشکلات عدیده زیست محیطی و بیماری های خاص دست به گریبان خواهد بود



DSC_0415

به گزارش صدای میبد: در اولین روز هفته پژوهش دومین سمینار تولید پاک در سالن آمفی تئاتر دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد برگزار شد.
دکتر هادی زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه و سخنران این مراسم گفت: سالیانه شاهد ۷۰ سانتی متر افت آب های زیرزمینی در استان هستیم.
وی ادامه داد: در استان خاک حاصل خیر و آب وجود ندارد. تنها دلی خوشی یزدی ها داشتن آسمان آبی بود که این هم با وجود کارخانه های آلاینده در دشت یزد- اردکان از بین رفته است.
دکتر زارعی با اشاره به اینکه امروز ما در استان باید به دنبال صنعت پایدار باشیم افزود: استان یزد به عنوان سومین استان آلوده کشور از لحاظ آلایندگی های صنعتی شناخته می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید به فکر نسل های آتی باشیم عامل اصلی آلودگی هوا را کارخانه های صنعتی دانست و تصریح کرد: در کلان شهرها ۷۰درصد آلودگی هوا توسط وسایل موتوری است و این در حالی است که در استان ما ۷۰ درصد آلودگی ها بر عهده کارخانه هاست.

DSC_0404
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: متاسفانه کوچکترین اصل زیست محیطی برای بهره برداری از این کارخانه انجام نشده است. و کارخانه ها به دلیل نداشتن سرمایه هنگام خریداری ماشین آلات بخش فاضلاب و یا تصفیه آلودگی هوا را خریداری نمی کنند.
دکتر هادی زارعی با اشاره به اینکه دشت یزد- اردکان بیش از این ظرفیت احداث کارخانه های آلاینده را ندارد خاطرنشان ساخت: باید نگاه و تفکر مردم نسبت به محیط زیستی عوض شود. در قرنی وجود داریم که جنگ آب صورت خواهد گرفت. الان هم بین چندین استان بر سر مسئله آب درگیری وجوددارد.
این عضو علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تصفیه فاضلاب آن هم فقط در ۱۵ درصد مرکز استان وجود دارد افزود: اکثر کارخانه های اروپایی فاضلاب خود را تصفیه می کنند و دوباره به چرخه تولید بر می گردند. اما در استان کم آب ما ۹۹ درصد کارخانه ها از سیستم فاضلاب بی بهره اند و فاضلاب خود را در پوکه های قنات های خشک سرازیر می کنند که این عامل هم باعث آلوده ساختن آب های سفره های زیر زمینی می شود.
وی همچنین با اشاره به اسراف کار بودن ایرانی ها گفت: ما سومین کشور در تولید گاز جهان هستیم و دومین کشور در مصرف آن. با این روند مصرف، ایران تا سال ۱۴۰۴ وارد کننده نفت خواهد بود.
دکتر زارعی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد ژاپن جنگل است و ۸۰ درصد چوب خود را وارد می کند گفت:۷/۵ درصد ایران جنگل است و ما پنجمین صادر کننده چوب هستیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون لکه های بیابان در شمال ایران وجود دارد گفت: در سال های آینده قطعا از جنگل های شمال نیز خبری در کار نخواهد بود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه همچینن گفت: مردم استان یزد در سه سال اخیر به اندازه تمامی سال های پیدایش یزد آب معدنی خریداری کرده اند.
دکتر هادی زارعی در پایان خاطر نشان ساخت: در استان یا باید به سمت صنعت پاک حرکت کنیم و یا اینکه از استان مهاجرت کنیم چرا که استان یزد به عنوان یک شهرک صنعتی مطرح است و علاوه بر از بین رفتن فرهنگ، با مشکلات عدیده زیست محیطی و بیماری های خاص دست به گریبان خواهد بود.

DSC_0414

اخبار مرتبط

ارسال نظر