تاریخ : 8 می 2015 - 13:17 - شناسه خبر : 719 اخبار استان

استان یزد از کم آبی تا بی آبی

خشکسالی در استان یزد همچنان می تازد

بحران کم آبی در استان یزد در دو دهه گذشته که بحران بی آبی در چند سال اخیر تبدیل شده حیات موجودات زنده را در این خطه از میهن اسلامی تهدید می کند. به گزارش یزدی نیوزبه گفته کارشناسان و مسوولان بخش آب استان یزد از این پس دیگر نمی توان از ‘کم آبی’ صحبت […]

بحران کم آبی در استان یزد در دو دهه گذشته که بحران بی آبی در چند سال اخیر تبدیل شده حیات موجودات زنده را در این خطه از میهن اسلامی تهدید می کند.

به گزارش یزدی نیوزبه گفته کارشناسان و مسوولان بخش آب استان یزد از این پس دیگر نمی توان از ‘کم آبی’ صحبت کرد بلکه باید از معضل ‘بی آبی’ سخن به میان آورد.

خشکسالی های پیاپی در خطه کویری یزد به مهمترین چالش پیش روی استان تبدیل شده و آنطور که از شواهد بر می اید تاکنون همه تلاشها برای رفع این معضل به نتیجه قابل توجهی منتج نشده است.

هرچند بحث انتقال اب از خلیج فارس در دستور کار مسولان قرار دارد اما هنوز در ابتدای کار قرار داریم و با توجه به هزینه هنگفت آن تا رسیدن به این هدف راهی طولانی در پیش است.

انتقال اب از زاینده رود در سال ۷۸ به این استان توانست بخشی هر چند کوچک از این معضل را حل کند اما قطع گاه و بیگاه آن در برخی از مواقع منجر به پایین آمدن فشار آب، کاهش کیفیت و حتی در مواردی قطع آب در برخی مناطق استان شده است.

کشاورزی استان، محل استفاده بخش قابل توجهی از آبی است که باید به مصرف شرب و روزانه مردم برسد اما در این بخش صرف می شود و علی رغم اذعان مسوولان استان به این موضوع هنوز برای رفع آن و تامین آب بخش کشاورزی از منابع دیگر، چاره ای اندیشده نشده است.

مردم استان تابستان هر سال را بی مشکل کم آبی و بی آبی سپری می کنند و در بسیاری از روستاهای استان آب با تانکر تامین می شود، محصولات کشاورزی تحت الشعاع این مشکل قرار گرفته و بسیاری از روستاییان روانه شهرها شده اند.

هم اکنون آب، اساسی ترین نیاز فوری مردم استان است که باید برای حل آن چاره اندیشی کرد.

آنطور که مسولان استان می گویند تلاشها برای رفع این معضل که مهمترین آن انتقال آب از خلیج فارس است ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب استان یزد اصلی ترین منابع تامین آب استان را آب انتقالی از کوهرنگ و منابع زیرزمینی اعلام کرد .

علی اسلامی افزود: در حال حاضر ۱۶۴ حلقه چاه در سطح استان وجود دارد که ۱۴۲ حلقه آن در مدار بهره برداری است و به تناسب نیاز در فصول مختلف مورد بهره برداری قرار میگیرد .

به گفته وی در حال حاضر ۱۵ حلقه چاه در دست احداث و مقدمات حفر ۹ حلقه چاه آب دیگر نیز فراهم شده که در مجموع حدود ۵۰۰ لیتر به ظرفیت تامین اضافه می شود .

اسلامی در رابطه با آب انتقالی به استان یادآور شد: میزان مصارف این بخش در فصول مختلف متفاوت است، در تابستان مصارف مشترکین تا ۵/۲ برابر مصارف در فصل سرد افزایش میابد و به همین دلیل درصد آب انتقالی متفاوت و از ۵۰ تا حدود ۱۰۰ درصد نوسان دارد که عدد میانگین تامین آب استان از آب انتقالی ۶۵ درصد است.

مدیر عامل شرکت اب و فاضلاب استان یزد در رابطه با برنامه های شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب آینده استان گفت: اخذ مجوز حفاری و تجهیز چاه های آب شرب جدید، حفظ و نگهداری چاه های آب شرب موجود و بهینه سازی آن ها، انجام پروژه ها و اقدامات مناسب جهت کاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع آب شهری از جمله این اقدامات است.

وی اظهار کرد: انجام اقدامات مدیریت مصرف شامل اقدامات آموزش و فرهنگی و نیز نصب ادوات و شیر آلات کاهنده مصرف جهت آشنایی شهروندان، انجام کارهای تحقیقاتی جهت کاهش مصرف آب وسایل پر آب خواه از جمله کولرهای آبی، انجام مطالعات در راستای تفکیک آب شرب از آب بهداشتی در شهرهای مهم استان از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد هم با بیان اینکه هم اکنون شهرهای یزد، اردکان، میبد، زارچ، اشکذر، تفت، مهریز و بافق زیر پوشش اب انتقالی هستند میزان آب انتقالی به شهر یزد را روزانه بطور متوسط ۸۹۸ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: کل حجم آب انتقالی به استان یزد در سال ۹۳ در شبانه روز ۱۶۹ هزار متر مکعب بوده است.

حسین غفوری در مورد میزان تامین آب مورد نیاز استان از اب انتقالی افزود: در فصل تابستان ۵۰ درصد آب انتقالی و ۵۰ درصد آب چاه و در فصول دیگر۸۰ درصد آب انتقالی و ۲۰درصد آب چاه بوده است.

وی در مورد انتقال آب از خلیج فارس هم اظهار داشت: این طرح قرار است توسط بخش خصوصی اجرا گردد که شامل شیرین سازی آب دریا، ایستگاههای پمپاژ ، خط انتقال آب وتأمین برق مورد نیاز برای موارد یاد شده است.

به گفته وی تخصیص درنظرگرفته شده از طرف وزارت نیرو ۵۰۰ میلیون مترمکعب درسال است که مقرر شده درچند فاز به اجرا در آید که فاز اول آن انتقال حدود ۱۰۰میلیون مترمکعب آب به استان است.

غفوری یادآور شد: مطالعات فاز اول آن شروع شده و عملیات اجرائی بعد از تکمیل مطالعات و اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست ومیراث فرهنگی و منابع طبیعی آغاز خواهد شد.

وی در مورد برنامه های آینده شرکت آب منطقه ای درخصوص وضعیت آب استان هم گفت: با توجه به کمبودشدید آب شرب در استان یزد و بیلان منفی تمام دشتهای استان حتی دشتهای آزاد وکویری و نیز شورشدن آبها، تنها راه تأمین آب دراز مدت استان انتقال آب از خارج استان است.

به گفته وی این بخش شامل اجرای خط دوم انتقال آب از بهشت آباد به استان و شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان است.

این مسوول حفظ و حراست از آبهای زیرزمینی از طریق جلوگیری از برداشت های بیش از پروانه، پرکردن چاههای غیرمجاز، نصــب کنتور هوشمند وکم کردن پروانه های بهره برداری باتوجه به بیلان هردشت را از برنامه های آینده این شرکت اعلام کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر