تاریخ : 4 ژانویه 2016 - 9:56 - شناسه خبر : 7376 اسلایدشو، ایران و جهان

تحلیلگر انگلیسی در گفت‌وگو با فارس:

ریاض مانند تل‌آویو به دنبال شیعه‌ هراسی است/ غربی‌ها هم از اقدامات عربستان کلافه‌اند/ حکام کنونی عربستان خام و بی‌تجربه‌اند

«الن هارت» در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به اعدام شیخ نمر، گفت: این شیوه آل‌سعود مانند روش‌های نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از ظلم و تجاوز سعودی‌ها و صهیونیست‌هاست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شیخ «نمر النمر» رهبر شیعیان عربستان، روز گذشته (شنبه) به دست رژیم آل‌سعودی به بهانه فتنه‌انگیزی و تحریک علیه حکومت عربستان اعدام شد.

قتل النمر با واکنش‌های متعدد سراسر جهان اسلام و حتی کشورهای غیراسلامی روبرو شد. منتقدان این اقدام عربستان را شدیدا محکوم کردند.

در همین زمینه گفت‌وگویی داشتیم با یک تحلیل‌گر و کارشناس مسایل خاورمیانه و دیدگاه وی در این رابطه را بررسی کردیم.

«اَلِن هارت» تحلیل‌گر انگلیسی تحلیل‌گر، نویسنده و خبرنگار ارشد خاورمیانه شبکه خبری «آی تی ان» و مجری سابق شبکه بی‌بی‌سی بوده است. وی کتابی به نام «صهیونیسم، دشمن واقعی یهود» به نگارش درآورده و از منتقدان جدی جنایات اسرائیل در خاورمیانه است.

«الن هارت» در گفت‌وگو با فارس درباره اعدام شیخ النمر رهبر شیعیان عربستان به دست آل‌سعود گفت، آل‌سعود برای استحکام پایه‌های حکومتی که مورد نارضایتی اکثریت مردم است، ترس از شیعه را ساخته و پرداخته کرده است. آنچه ذیل این مطلب می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی فارس با هارت است.

فارس: شیخ النمر رهبر شیعیان عربستان سعودی، خواستار برابری مذهبی در این کشور بود، اما واکنش رژیم سعودی در قبال وی،‌ اعدام بود. نظر شما درباره برخورد سعودی‌ها با این مساله چیست. همچنین، همواره حکومت آل‌سعود به تبعیض سیستماتیک در استان‌های شرقی شیعه نشین در عربستان دست زده است. این سیاست رژیم سعودی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الن هارت: به نظر من این اقدام عربستان و اعدام نمر به ما نشان می‌دهد که رژیم کنونی سعودی دارد به شیوه (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل)، بازی می‌کند. نتانیاهو ایران شیعه را مانند یک تهدید به جهان معرفی می‌کند تا توجهات جهانی را از جنایات خود در فلسطین و اشغال کرانه باختری، به انحراف بکشاند.

اکنون هم خاندان آل‌سعود با همین شیوه در صدد هستند تا ایران و شیعه را تهدیدی برای مردم عربستان بقبولانند تا اکثریت غالب سنی در این کشور را به اندازه کافی از شیعیان بترسانند و از اقدامات حکومت خود منحرف کنند تا پایه‌های این رژیم را تقویت کنند.

این مساله نیازی به تأکید ندارد که غالب جمعیت سنی عربستان از رژیم آل‌سعود خسته شده‌اند و این روند نارضایتی ادامه دارد. حکومت کنونی آل‌سعود از این مساله آگاه است و می‌داند که چنین روندی به ناآرامی داخلی خواهد انجامید.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که بنیان‌ رژیم وهابی بر این سیاست استوار بوده که “از ما و خانواده ما حمایت کنید، اسلامی که ما معرفی می‌کنیم باید اسلامی باشد که شما پیروی می‌کنید.”

با وجود این، با گذر زمان مردمان بیشتری متوجه این واقعیت هستند که وهابیت اصلا دین و مذهب نیست، بلکه یک نوع سیستم سیاسی است.

از طرف دیگر به نکته‌ای می‌خواهم اشاره کنم و آن این است که به نظرم این اقدام سعودی‌ها منجر به تاخیر افتادن روند آشتی میان ایران و عربستان که احتمال وقوع آن نزدیک بود، خواهد شد.

فارس: با وجود چنین سیاست‌های خصمانه‌ای از سوی عربستان سعودی، حمایت غرب از این رژیم همواره ادامه داشته و کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس حمایت‌های متعددی از عربستان می‌کنند. همچنین غرب عربستان سعودی را در کنار خود و به عنوان متحد خود معرفی می‌کند.  این سیاست غرب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الن هارت: دغدغه همیشگی غرب در برخورد با کشورهای مختلف، مزایای خودش است. سال‌های سال غرب از نفت و پول عربستان بهره‌مند می‌شده است، اما ممکن است این روند تغییر کند. من مطمئنم که در حال حاضر، سران کشورهای غربی هم پشت درهای بسته از عربستان سعودی خسته شدند.

از سوی دیگر بعد از این اعدام‌ها، به نظرم می‌رسد که ممکن است روابط غرب و عربستان رو به تغییر بگذارد، اما اینکه چطور این تغییر حاصل شود، نمی‌دانم. غرب باید تصمیم بگیرد که در شرایط کنونی خاورمیانه، انتخاب خود را بین ایران و عربستان بگیرد.

فارس: با وجود هشدارها و درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی شیخ النمر، دولت عربستان بدون اعتنا به این خواسته‌ها و بدون اعتنا به تبعات این اقدام، رهبر شیعیان این کشور را اعدام کرد. این سیاست عربستان چگونه قابل توجیه است؟

الن هارت: کاملا روشن است که این تصمیم را خاندان حاکم سعودی گرفته و با وجود بی‌تجربگی حکومت کنونی و برخی وزرایش، اتخاذ چنین تصمیمی تعجب برانگیز نیست. این افراد بی‌تجربه به اتخاذ چنین تصمیماتی اقدام کردند و به تبعات آن اصلا فکر نکرده و فقط خود را در نظر گرفتند.

اکنون دیگر شیوه عملکرد رژیم آل‌سعود در صحنه بین‌المللی، دیگر کشورهای جهان را نیز خسته کرده است و احتمالا کشورهای مختلف و کشورهای غربی در اندیشه تغییر رویه و تصمیم تازه در رابطه با عربستان هستند.

گفت‌وگو: زهرا کریمی

 

ارسال نظر