تاریخ : 5 ژانویه 2016 - 14:29 - شناسه خبر : 7417 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

مهندس سیدعلی نقیبی زاده شهردار میبد:

ساخت و ساز در میبد نسبت به دیگر شهرها روند خوبی دارد/همشهریان از پل های هوایی که در سطح شهر وجود دارد بسیار کم استفاده می کنند

گفتگو: الیاس دهقانی فیروزآبادی

مجموعه شهرداری برای اینکه به کار ساخت و ساز در شهر رونق ببخشد این تخفیف ها را برای شهروندان قائل شده است. ساخت و ساز در میبد نسبت به دیگر شهرها روند خوبی دارد. صدور پروانه در میبد و رشد آن از مرکز استان نسبت به سرانه جمعیت بیشتر است.

به گزارش صدای میبد:هفته نامه استانی نارین که به تازگی به جرگه جراید استان و شهرستان پیوسته است در دومین شماره خود با مهندس نقیبی زاده شهردار میبد به گفتگو نشسته است که در زیر می خوانید:

طی ماه های اخیر بحث و نظرات مختلفی درخصوص عملکرد شهرداری مطرح است، هرچند جلسات پرسش و پاسخ متعددی در شهرستان برگزار شد و اکثر مسئولان محترم به خصوص شهردار میبد به سوالات شهروندان حاضر در آن جلسات پاسخ دادند، اما نظر به حجم سوالات و طرح پرسش در بعد وسیع تر به سراغ مهندس سیدعلی نقیبی زاده شهردار میبد رفتیم تا پاسخ برخی از سوالات را جویا شویم. ماحصل گفتگوی خبرنگار ما را با شهردار میبد در زیر می خوانید:

آقای مهندس، شاهد هستیم شهرداری میبد ضمن اطلاع رسانی به شهروندان، عنوان داشته که جهت عوارض نوسازی و تغییر کاربری تجاری، تخفیف ویژه ای در نظر دارد. آیا این عمل قانونی است؟

تخفیف عوارض هر ساله در استان و در کشور انجام می شود. لازمه تخفیف عوارض، داشتن مجوز از شورا است. شهرداری، از طریق شورا درخواست مجوز کتبی کرده که این مجوز اعطا شده است. قاعدتاً مجوزی که از طرف شورا داده می شود به فرمانداری ارسال و سپس با حضور نماینده استانداری در فرمانداری تایید نهایی یا رد می شود. این تخفیف جنبه قانونی دارد.

شهرداری میبد در نظر دارد که جهت عوارض نوسازی ۲۵ درصد و برای عوارض واحدهای تجاری۲۰ درصد تخفیف در نظر بگیرد.

هدفتان از تخفیف عوارض چیست؟

ما به دو دلیل این تخفیف را می دهیم: یکی رونق بخشیدن به ساخت و ساز و امور اقتصادی مرتبط با آن و دیگری تسهیل در کار مردم است. با رونق کار ساخت و ساز در واقع بیش از ۲۰۰ شغل جانبی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کنار آن فعال می شود.

همشهریان باید توجه داشته باشند که با استفاده از این تخفیف در واقع از تخفیف ۴۰ درصدی بهره مند هستند. یکی ۲۰ درصدی که امسال تخفیف می گیرند و دیگر اینکه با مراجعه برای دریافت تخفیف در امسال، گران شدن ۲۰ درصد عوارض در سال ۹۵ شامل حال آنها نمی شود.

چه توصیه ای در این زمینه برای شهروندان میبدی دارید؟

خواهش ما از مردم این است که واحدهای تجاری و اداری خود را در خیابان هایی که ساخت و ساز کمتری در آن انجام شده و بار تراکم آن سبک است مانند خیابان ۲۲ بهمن، خیابان شهید دستغیب، خیابان خواجه رشید الدین، بلوار شهید جعفری نژاد، بلوار میرالشمس الحق و … احداث نمایند.

وضعیت صدور پروانه در میبد نسبت به دیگر شهرها چگونه است؟

مجموعه شهرداری برای اینکه به کار ساخت و ساز در شهر رونق ببخشد این تخفیف ها را برای شهروندان قائل شده است. ساخت و ساز در میبد نسبت به دیگر شهرها روند خوبی دارد. صدور پروانه در میبد و رشد آن از مرکز استان نسبت به سرانه جمعیت بیشتر است.

با توجه به اینکه درآمد شهرداری از ارزش افزوده بخاطر رکودی که در بازار اقتصادی وجود دارد، کمتر شده است ولی کار ساخت و ساز رونق بیشتری دارد. سعی مان بر این است که با رعایت ضوابط و مقررات، کار مردم را روان تر، راحت تر و سریعتر راه بیندازیم و شهروندان را خیلی درگیر مسائل پیچیده اداری نکنیم.

آقای مهندس کسری بودجه شهرداری را چگونه جبران می کنید؟

کمبودهایی در سال ۹۴ داریم و بدهکاری هایی که از قبل مانده که آن هم طبیعی است. مجموعه شهرداری تلاش دارد که این کمبودها را جبران کند. شاید در حال حاضر کارهای عمرانی رونق کمتری داشته باشد و دلیل آن پرداخت بدهی های گذشته است. مثلا خسارت پلاک هایی که آزاد شده یا پلاک هایی که از سال های قبل در طرح قرار گرفته و آزاد شده است و شهرداری در حال پرداخت خسارت به مالکین این خیابان هاست که خود یک بخشی از بودجه ما را کم می کند و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

شهرداری برای کسب درآمد، فعلا دو راه اصلی بیشتر ندارد، یکی ارزش افزوده ای است که دولت از واحدهای تولیدی می گیرد و به شهرداری می دهد. دوم هم آنکه کار ساخت و ساز روانتر و راحتر شود. مراجعین هم بر این نکته که کار صدور پروانه بهتر و راحت تر شده اذعان دارند. سعی کرده ایم که با هماهنگی بیشتری که بین همکاران در واحد عمران، واحد ساختمان و واحد درآمد به وجود آمده است به این کار سرعت ببخشیم. خوشبختانه تا حالا مشکل خاصی نداشتیم. حقوق پرسنل به موقع پرداخت شده و سعی کرده ایم بدهکاری ها را به مرور بدهیم و کسی نگران و ناراحت از شهرداری خارج نشود.

نظر شما درباره ساخت و ساز ساختمان های مرتفع چیست؟

خود من شخصا معتقدم تا چهار الی پنج طبقه واحد مسکونی به شرطی که در بافت تاریخی قرار نگیرد خیلی مشکلی ندارد.

ما برای واحد مسکونی تا سه طبقه مجوز می دهیم. یعنی همکف، طبقه پایین تر از هم کف و بعضاً طبقه دوم هم با مجوزی که از استان می گیرند در میبد داده شده و در واقع بیشتر از این هم کسی استقبال نمی کند. خوشبختانه ما هنوز مشکل زمین در شهرستان میبد نداریم. در کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد و شهر یزد که کمبود زمین به نوعی هست بیشتر سعی می کنند کار آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی را داشته باشند. در شهرهای میبد و اردکان و شهرهای مشابه ما این اتفاق کمتر می افتد. اگر در میبد مجوزی به ساخت ساختمان های چند طبقه داده شده مربوط به واحدهای تجاری و اداری است. بیشتر واحد های تجاری از طریق کمیسیون ماده ۵ استان، این هم در مناطقی که مشکلی با بافت تاریخی و فرهنگی نداشته باشد، مجوز داده شده است. ما سعی داریم بعضی از خیابان های خاص را برای کسانی که تمایل دارند بلندمرتبه سازی کنند اختصاص دهیم تا این افراد فقط در آن محدوده، چند طبقه احداث نمایند.

آیا مجموعه شهرداری برنامه خاصی برای توسعه گردشگری شهرستان دارد؟

تنها شهرداری متولی امر گردشگری نیست. فرمانداری، شهرداری، میراث فرهنگی و برخی ادارات ذی ربط با این موضوع در ارتباطند. برنامه هایی در رابطه با آثار تاریخی، فرهنگی با کمک اداره میراث فرهنگی داریم که جاذبه بیشتری ایجاد کنیم و بتوانیم توریست و بازدید کننده داخلی و خارجی داشته باشیم. در این زمینه یک بخشی بر می گردد به برنامه های کلان دولت و یک بخشی هم به برنامه های استان و شهرستان بر می گردد. آن چیز که وظیفه ما هست بهسازی و در واقع زیبا سازی مسیر فضاها و بناهای تاریخی و گردشگری است و امور داخلی آنها در دست میراث فرهنگی است. البته اگر نیازی به کمک و همکاری ما باشد در خدمتشان هستیم و این کار را انجام می دهیم.

شهرستان میبد به دلیل آلایندگی صنعتی، نیاز به فضای سبز دارد، در این راستا شهرداری چه کاری انجام داده و یا در دستور کار دارد؟

در این زمینه فعلا تلاش می کنیم فضای سبز موجود را حفظ کنیم و اگر نیاز به بهسازی دارد انجام دهیم. رسیدگی به فضای سبز موجود، پارک های محله ای و دو پارک بزرگ بهاران و غدیر نیز پیگیری می شود. در این مدت بیش از هزار اصله درخت در خیابان ها و میادین سطح شهر غرس شده است.

در حال پیگیری هستیم تا پارک غدیر را توسعه داده و کار فضای سبز این پارک را رونق بیشتری بدهیم. پارک غدیر با مشکل کمبود آب مواجه است. مجوز تعویض چاه را گرفتیم که مکان چاه را عوض کنیم و چاه جدیدی احداث و حفر نماییم تا بتوانیم آب دهی بیشتری برای بهسازی پارک داشته باشیم.

در پارک بهاران هم از آنجایی که کلیات طرح آن از قبل آماده بود، بستر سازی داخلی آن را فاز به فاز انجام می دهیم.

همچنین اجرای فاز سوم پارک بانوان را شروع و به پیمانکار واگذار کرده ایم.

آنچه که مهم است این است که بتوانیم با توجه به کمبود آبی که متاسفانه در استان یزد و شهرستان میبد وجود دارد در مرحله اول فضای سبز موجود را حفظ کنیم و در مرحله دوم تا آنجایی که راه دارد آن را توسعه دهیم.

آیا برای احداث پل هوایی روبروی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ای دارید؟

در حال حاضر نه. ولی سعی می کنیم با همکاری این دانشگاه احداث پل عابر پیاده را در دستور کار قرار دهیم. احداث پل هوایی باید توجیه فنی داشته باشد. معمولا در تقاطع ها، چهار راهها و یا حتی سه راهها پل هوایی یا پل زیرزمینی احداث می کنند.

در مقابل رکن آباد برای عبور عابرین پیاده و وسیله نقلیه سبک در حد موتور سیکلت یک پل زیرگذر احداث کرده ایم. اگر دانشگاه آزاد مایل باشد و بخواهد که با ما همکاری کند ما حاضریم با آنها در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشیم.

البته پل های عابر پیاده ای هم که الان در سطح شهر، احداث شده، مثل پل هوایی مقابل اداره برق، مقابل بیمارستان، ایستگاه مینی بوس های میبد و … متاسفانه خیلی مورد بهره برداری قرار نمی گیرد و مردم کمتر از آن استقبال می کنند.

مثلا شهرداری روبروی ایستگاه مینی بوس ها و اداره برق در بلوار میانی نرده کشیده که مردم حتما از پل عابر پیاده عبور کنند که متاسفانه عده ای نرده را شکسته و باز هم از عرض خیابان عبور می کنند و یا اینکه اتوبوس های اداره و سازمان های مختلفی که کارمندان خود را از یزد به میبد می آورند در انتهای نرده های میانی بلوار مقابل اداره برق توقف می کنند و کارمندان هم از پل هوایی استفاده نمی کنند و در اوج شلوغی این بلوار، از عرض خیابان عبور می کنند.

چه آسیب های فرهنگی در سطح شهر مشاهده می کنید؟

رها سازی زباله در سطح شهر یکی از فرهنگ های غلط برخی از همشهریانمان است. متاسفانه در اعیاد، خیابان ها و برخی از مکان هایی که شربت و شیرینی پخش می کنند، عده ای با پرت کردن لیوان های خود از وسیله نقلیه در طول مسیر، صحنه های بسیار زشتی را برای شهر رقم می زنند.

همشهریان در نظافت شهری و رعایت آن باید خودشان فعال باشند. زباله ها را در روزهایی که مأموران شهرداری جهت جمع آوری مراجعه می کنند، جلوی درب منزل قرار دهند. اگر خود مردم کمک نکنند، شهرداری هرچقدر هم که نیرو نیروی انسانی به کار بگیرد نمی تواند از پس این کار برآید. مردم در تمامی زمینه ها می توانند کمک بزرگی برای شهرداری باشند، وقتی به پارک ها مراجعه می کنند در نگهداری وسایل بازی که در واقع از پول خودشان تهیه شده است می توانند کمک کار ما باشند و به کودکان خود نیز برای نگهداری از این وسایل آموزش دهند.

بنده معمولا هر روز صبح که به پارک فلسطین برای نرمش و ورزش صبحگاهی می روم می بینم که نگهبان پارک شاید بیش از یک ساعت به جمع آوری دستمال کاغذی، پوست تخمه، پوست شکلات و .. که شب قبل مردم در محوطه بازی کودکان و اطراف پارک ریخته اند مشغول است، وقتی خانواده ای در محوطه بازی کودکان در حال خوردن تنقلاتی مانند تخمه است و پوست آن را همانجا رها می کند نباید انتظار داشته باشیم که کودکان این خانواده فردا زباله خود را در سطل زباله بیندازند.

آقای شهردار تعداد سگ های ولگرد در سطح شهر بسیار زیاد شده است برای حل این مسئله چه تدابیری اندیشیده اید؟

از قبل تدبیر و برنامه ای برای سگ های ولگرد بوده است. از سال ۷۷ تا سال ۷۸ که من دوره اول در شهرداری بودم برنامه ریزی شده بود و شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست و نیروی انتظامی یک جمعی شدند که این جمع از رشد سگ های ولگرد به نوعی جلوگیری کردند.

اخیراً محیط زیست نامه ای ارسال کرده است که سگ های ولگرد را مستقیماً با تیر هدف قرار ندهند. چون از نظر انسانی ناراحت کننده است. دستور العمل این است که سگها را زنده گیری کنیم. زنده گیری مشکلات خاص خود را دارد مثل مکان نگهداری، شیوه زنده نگهداری و … به همین دلیل هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

ما در برخی از نقاط شهر که وضعیت بسیار بحرانی است توسط آقای بناپور با هزینه ای که از طرف شهرداری پرداخت می شود مجبوریم این سگ ها را با تیر مورد هدف قرار دهیم. گرچه شخصا به این عمل اعتقاد ندارم و ناخوشایند است، ولی در عمل کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم.

یکی از نکاتی که مردم باید به آن توجه داشته باشند این است که زباله های خود را کنار کوچه و خیابان رها نکنند. زباله ها را در زمان مقرر به بیرون از منزل منتقل کنند تا توسط پرسنل خدمات شهری جمع آوری شود. این خود باعث می شود که سگهای ولگرد این قدر به شهر هجوم نیاورند. مخصوصا زباله هایی که ته مانده غذاهای گوشتی دارد باعث می شود این حیوانات و دیگر حیوانات موذی این کیسه ها را پاره و به سمت آنها هجوم ببرند.

آقای شهردار، شهرداری برای ایام عید نوروز و دهه فجر چه اقداماتی در سطح شهر در دست اقدام دارد؟

معمولا هر ساله برای ایام نوروز و دهه فجر یک سری پروژه هایی در سطح شهرستان و شهر آماده می شود که در واقع متولی آن به نوعی فرمانداری و شهرداری است. ما بیشتر در سطح شهر فعالیت داریم. یک بخش از پروژه ها، پروژه های است که قبلا شروع شده و انشاء الله در دهه فجر و ایام عید به بهره برداری می رسد. بخش دیگر پروژه هایی که شروع کننده اش ما هستیم.

پروژه هایی که امیدواریم به بهره برداری برسد شامل: میدان دفاع مقدس، بلوار مرحوم یحیی زاده، بازسازی و بهسازی مسیر میدان سرامیک سازی تا میدان دفاع مقدس. (شامل جدول گذاری، رفوژ میانی بلوار، تسطیح و بهسازی پیاده روهای این مسیر)

بهسازی بلوار شهید جعفری نژاد از میدان مهدیه تا میدان سرامیک سازی. (شامل جدول گذاری، خط کشی خیابان و تسطیح پیاده رو)

روکش آسفالت از میدان شهرداری تا میدان هلال احمر، رنگ آمیزی، روشنایی مسیر و بهبود فضای سبز.

بازسازی و بهسازی میادین سطح شهر را در دست اجرا داریم. از جمله میدان شهرداری، میدان گلها و … .

طرحی برای اجرای میدان حضرت آیت الله خامنه ای داریم. که از روز گذشته شروع بکار شده است.

آزادسازی و بهسازی ورودی خیابان شهید مسعود دهقانی که تا چند روز آینده به پایان می رسد.

آزاد سازی و بهسازی مسیری از خیابان مطهری تا پل عیشی در دست انجام داریم.

آزادسازی خیابان آیت الله خامنه ای واقع در شاه جهان آباد است که ۹۰ درصد کار آن انجام شده، ده درصد از کار باقی مانده با آزاد سازی دو یا سه پلاک دیگر به بهره برداری برسد.

در پایان اگر توصیه ای دارید بفرمایید؟

من از دوستان خبرنگار تقاضا دارم فقط به جنبه های منفی یک کار نپردازند. جنبه های مثبت آن را در نظر بگیرند. یکی از کارها و وظایف رسانه آموزش دادن به مردم هست. نقش آموزشی خود را جدی بگیرند. سعی کنند نیمه پر لیوان را هم ببینند. جمعی که هستیم همه میبدی هستیم. همه دل مان به حال شهر می سوزد. شاید یک سری ضعف هایی وجود داشته باشد این را می توان قبل از اینکه رسانه ای شود حداقل از مسئولین مربوطه سوال کنند و با آنها در میان بگذارند.

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. آقای نقیبی یکی از شهرداری با سابقه در شهر میبده/به امید موفقیتهای روز افزون ایشان

ارسال نظر