تاریخ : 10 ژانویه 2016 - 7:34 - شناسه خبر : 7535 اخبار استان

در یک همایش عنوان شد:

یزد دارنده رتبه اول کشته‌شدگان عابر پیاده/ یزد۲۶۴فوتی تصادفات داشت

آمارها نشان می‌دهد حدوداً ۵۰ درصد از آسیب‌دیدگان، موتوسیکلت‌سواران هستند و حدود ۵۰ درصد دیگر عابران پیاده هستند که در بین استان‌ها، رتبه اول کشته‌شدگان عابر پیاده را داریم و از این بین دو طیف سنی کهنسالان و کودکان بیشتر درگیر هستند.

رئیس‌ پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد گفت: آمارها نشان می‌دهد حدوداً ۵۰ درصد از آسیب‌دیدگان، موتوسیکلت‌سواران هستند و حدود ۵۰ درصد دیگر عابران پیاده هستند که در بین استان‌ها، رتبه اول کشته‌شدگان عابر پیاده را داریم و از این بین دو طیف سنی کهنسالان و کودکان بیشتر درگیر هستند.

سرهنگ “منصور جمشیدی” در دوازدهمین نشست هماهنگی برگزاری اولین همایش ملی “فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی” که با حضور تنی چند از مسئولان استان در دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به آماری که وجود دارد، آسیب‌پذیری استان یزد نسبت به استان‌های دیگر متفاوت است.

به گفته‌ این مسئول، سرعت رانندگی در یزد پنج درصد از استان‌های دیگر بالاتر است که با توجه به آسیب‌پذیری نوع وسیله نقلیه که موتوسیکلت است، این سرعت باید نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر باشد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که تغییر نگرش و تفکر ایجاد نشود، تغییر رفتار ایجاد نمی‌شود.

سیدمحمدتقی المدرسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد هم گفت: با توجه به مشکل‌ساز شدن مسأله ترافیک و عبور و مرور در دانشگاه یزد و استان، در دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر، قطب علمی ترافیک انسان‌محور ایجاد شد. رفتار انسان‌ها بحث مهمی در ترافیک است و منشا بسیاری از حوادث خواهد بود.

فخرالسادات خامسی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز در این نشست گفت: باید به سمت بحث‌های فرهنگی مرتبط با بحث ترافیک رفت و از ظرفیت‌های اجتماعی که می‌تواند در زمینه ارتقای فرهنگ ترافیک مؤثر باشد، استفاده شود. باید یک‌سری فضاها و انجمن‌هایی ایجاد شود و فرهنگ ترافیک را آموزش دهیم و همچنین با توجه به پیشینه مذهبی و سنتی یزد از باورهای مردم می‌توان در این زمینه استفاده کرد. استفاده از انجمن‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در بحث ترافیک می‌تواند مؤثر باشد.

به گفته وی، با توجه به اینکه بخش عمده مخاطبان ما نیروی جوان و نوجوان هستند، می‌توان در کارگروه‌ها و همایش‌ها با استفاده از پتانسیل‌ هنرمندان و نویسندگان و نخبگانی که می‌توانند برندسازی کنند، این فرهنگ و پیام را در فضاهای مجازی گسترش داد.

“رضا یادگاری”، مدیرکل دفتر فنی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: در شورای ترافیک به مباحث به نوعی سخت‌افزاری نگاه می‌شود ولی با توجه به اینکه ۷۰ درصد عامل تصادفات، عامل انسانی است و به فرهنگ ترافیک برمی‌گردد و عامل تعیین‌کننده‌ای است باید بیشتر به آن توجه شود.

وی افزود: در یزد تعداد تلفات درون‌شهری نسبت به کل تلفات در قیاس با کشور بالای ۶۰ درصد است که بعد از تهران اولین رتبه کشوری را دارد و در سال گذشته از ۲۶۴‌ نفر فوتی تصادفات استان، ۱۱۱ نفر تلفات مربوط به حوادث درون‌شهری بوده که حدود ۴۴ درصد است، در صورتی که میانگین کشور زیر ۲۷ درصد است.

به گفته یادگاری، تاکنون تلاش‌های بسیاری در استان صورت گرفته است که در این باره کنترل صورت بگیرد و خوشبختانه روند تلفات در ۱۰ سال اخیر، نزولی بوده است.

وی تاکید کرد: ما باید روی عامل انسانی کار کنیم و ورود دستگاه‌های مرتبط از جمله دانشگاه و بعضی از دستگاه‌های فرهنگی نوید بسیار خوبی است که امیدواریم تأثیر خوبی روی این عامل مهم ایجاد کند.

تقی جباری‌فر، عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و دبیر همایش “فرهنگ رانندگی، قانون گریزی و رفتار تهاجمی” هم تهیه سند ترافیک انسان‌ محور، اجرای زنگ ترافیک در استان یزد در مراکز پیش‌دبستانی و دبستان‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ رانندگی، افزایش حوزه اختیارات پلیس در زمینه توقیف خودروهای متخلف، آموزش ترافیک به سنین و قشرهای مختلف جامعه و وضع جریمه‌های سنگین را به عنوان موارد پیشنهادی خود در این زمینه مطرح کرد.

مدون بودن برنامه‌ها، تعریف چشم‌انداز و برنامه‌ریزی برمبنای آن، هدفمندبودن جریمه‌ها، توجه به تبعات و پیامدهای تصادفات، همکاری بیمه‌ها و خودروسازان در امر ترافیک و حوادث، برخورد قاطع، وضع قانون خوب، تأمین زیرساخت‌ها، آموزش ترافیک در مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها، همکاری دانشگاه و دولت و ‌رسانه، ارائه بحث‌ها در کمیته‌های تخصصی، مشخص شدن هویت سواره‌ها در فرهنگ ترافیک، آموزش غیرمستقیم از طریق رسانه‌ها، اصلاح قانون فرهنگ‌سازی در بحث ترافیک، ایجاد ساز و کار مشخص همکاری بین دادگستری و راهور ناجای استان و جریمه عابران متخلف از موارد دیگری بود که حاضران در این نشست مطرح کردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

ارسال نظر