تاریخ : 17 ژانویه 2016 - 19:41 - شناسه خبر : 7692 اسلایدشو، ایران و جهان

امروز آغاز فصل جدید در روابط ایران با جهان است/ در داخل هم باید مدل برجام را اجرا کنیم

از امروز پولهایی که از آن ملت ایران بود و در بانکهای خارجی بود و قفل نابجایی بنام تحریم بر آنها زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت های اقتصادی خواهد بود.

نشست خبری رییس جمهور با اصحاب رسانه پس از لغو تحریم ها و اجرای برجام برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از انتشار گزارش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، در اولین روز اجرای برجام و لغو تحریم ها، در نشستی خبری در حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح شرایط پس از اجرای برجام پرداخت.

در این نشست علاوه بر وزرا و معاونین دولت یازدهم و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای (محمد جواد ظریف، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی) محمد رضا نهاوندیان، حسین فریدون، مرتضی بانک، محمد باقر نوبخت و صالحی امیری حضور دارند.

گزیده سخنان رییس جمهور را در ادامه می خوانید:

  • از امروز به جای این که برنامه هسته ای بهانه ای برای بدخواهان، برای تحریم و فشار و فاصله باشد، به عنوان برنامه ای برای روابط علمی، فناوری تجاری و اقتصادی خواهد بود.
  • به جای این که تا امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس باشد، در برابر قطعنامه ای است که برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.
  • از امروز دیگر برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی به عنوان تهدید صلح و امنیت برای جهان و منطقه نیست بلکه برنامه هسته ای وسیله ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و از ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.
  • از امروز تجارو کارآفرینان ما می توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی فعالیت های تجاری خود را و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر آغاز کنند.
  • از امروز بانکهای کشور با بانکهای جهان برای مسایل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ خواهند کرد و خدمات لازم را به مردم عزیز کشورمان خواهند داد.
  • از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور ما برداشته می شود و به هر اندازه که در برنامه کشور باشد در چارچوب مصالح ملی وبرنامه های مصوب کشور نفت و همچنین میعانات و سایر فراورده ها و پتروشیمی صادرخواهد شد.
  • از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکتهایی است که می خواهند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. یعنی از امروز ایمنی هوایی ما برای مسافرین عزیز ما بیشتر خواهد شد.
  • از امروز پولهایی که از آن ملت ایران بود و در بانکهای خارجی بود و قفل نابجایی بنام تحریم بر آنها زده شده بود، در اختیار ملت ایران برای فعالیت های اقتصادی خواهد بود.
  • امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. ملت ایران ثابت کرد به اینکه تعامل سازنده، راست و درست است. ما می توانیم به نفع ملت ما با دنیا تعامل کنیم و البته نه به ضرر دیگران است.
  • از امروز روشن شد که کشور ما دارای یک قدرت بزرگ به نام قدرت دیپلماسی است که این قدرت سیاسی و دیپلماسی را خیلی ها در داخل، منطقه و جهان باور نمی کردند که سیاستمداران و دیپلماتهای ما قادرند با قوی ترین دیپلماتهای کشورهای قدرتمند جهان پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق کشور و ملت خود به خوبی دفاع کنند.
  • از امروز روشن شد که سیاست برد-برد درست و صحیح است. آنها که فکر می کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت وگر نه سرما کلاه خواهند گذاشت ،روشن شد می توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت ما منطقه و جهان باشد. این همه موفقیت ملت ما در سایه ایستادگی مقاومت و اتحاد وحدت و پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد.
  • اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و اگر مردم در برابر فشارها عقب نشینی کرده بودند، امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود حس نمی کردند و اگر هدایت ها و حمایتهای مقام معظم رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر این ملت نبود و اگر چارچوب هایی که ایشان برای این مذاکرات تعیین فرمودند و تذکرات به موقعی که در هر موقع لازم بود، می دادند و اگر حمایت کامل ایشان از مذاکره و مذاکره کنندگان نبود، امروز در این نقطه موفقیت نبودیم.
  • وی با بیان اینکه ما این موفقیت را در سایه افراد با تجربه و دیپلماتهای توانمند به دست آوردیم، اظهار داشت: اگر علم و فناوری و هنر دیپلماسی نبود، امروز در این نقطه نبودیم. ما بهترین افراد و سرآمد دیپلمات خودمان را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را در مقاطع مختلف برای مردم ما به ارمغان آوردند.
  • آن گاه که توانستند توافق موقت ژنو را به دست آورند و آن گاه استمرار آن را تا ماههای بعد به دست آوردند، در لوزان برای چارچوبهای توافق نهایی موفق شدند و آنگاه که در ۲۳ تیرماه سال جاری توانستند توافق جامع هسته ای را با طرف مذاکره کننده به دست آورند.
  • آنگاه که قطعنامه سازمان ملل همه قطعنامه های ششگانه قبلی را لغو کرد، آنگاه که مراحل مختلف این راه پیموده شد و بالاخره روز بیست و ششم دی ماه، همان روزی که در سال ۵۷ تحمیل از سر مردم برداشته شد و حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد، تحریم برداشته شد.
  • ما امروز در فضایی هستیم که می توانیم با دنیا تعامل سیاسی، اقتصادی و حقوقی به نفع منافع ملی خود داشته باشیم. در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال سی در بانکهای مختلف باز شد و این نشان داد، آنها که می گفتند باور نکنید. اشتباه می کردند ما به قدرت ملی خود باور داریم.
  • ما به موفقیت ملت خود هم باور داریم؛ امروز نه تنها تحریم بانک هایی که در سایه مسایل هسته ای بسته شده بود، روابطشان با دنیا گشوده و باز شد حتی بانک سپه هم امروز از تحریم خارج شد، امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی خود و در سایه مجاهدت خود دستاوردهای این مجاهدت را می بیند و لمس می کند.
  • امروز آغاز جدید و فصل جدید در روابط ما با منطقه و جهان و در زمینه مسایل اقتصادی با دنیا است؛ من امروز صبح در مجلس در جمع نمایندگان عزیز کشورمان گفتم ما در شرایطی هستیم به خاطر رکود سال های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه ای هستیم که بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را در سرعت مطلوبمان که هشت درصد رشد اقتصادی تعیین شده است،به حرکت دربیاوریم.
  • ما نیازمند به استفاده از فناوری های پیشرفته در جهان هستیم، ما نیازمند به توسعه صادرات غیر نفتی هستیم، ما باید فضاهای جدید را به عنوان کشورهای هدف و جمعیت های هدف برای صادرات تولیدمان به دست آوریم.
  • در این راه، برجام موانع را از پیش پای ما برداشته است؛ اما آنچه می تواند ما را به هدف برساند تلاش و کوشش و فعالیت در زمینه تولید در زمینه حرکت برای رشد و رونق اقتصادی و در زمینه فراهم آوردن شرایط برای اشتغال جوانان ماست.
  • خوشحالم که در همین روز بودجه سال ۹۵ و برنامه پنج ساله ششم را دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، ان شاء الله قدم به قدم در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت خواهیم کرد و آثار این تلاش و کوشش را روز به روز بهتر در زندگی اقتصادی و سیاسی خود لمس خواهیم کرد.

پاسخ روحانی به سوالات خبرنگاران

خبرنگاری پرسید: شما پیشتر از این گفته بودید ایران برای بازسازی زیرساخت هایش سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، چگونه این سرمایه گذاری های خارجی را تضمین خواهید کرد؟

روحانی: ما نیازمند به سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط کشور برای استقبال از کارآفرینان آماده است. ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم بخش خصوصی فعال شود و هم سرمایه خودش را در داخل بیاورد و این دولت نیست که فقط سرمایه خارجی را جذب می کند، بخش خصوصی هم به خوبی می تواند سرمایه خارجی را جذب کند. این دولت از ابتدا، پای بخش خصوصی رقابتی غیررانتی، فرش قرمز پهن کرده است و امروز هم این فرش قرمز را پهن می کند. بخش خصوصی باید فعال شود. کشور ما جاذبه های لازم برای سرمایه های خارجی را دارد، اول اینکه اقتصاد ما دارای آرامش و ثبات است. در این دو سال و نیم که از عمر این دولت گذشته این ثبات و آرامش را دیدید. دولت با وعده های اقتصادی که داد، توانست خودش را ثابت کرده که به این وعده ها عمل خواهد کرد.

ما کاهش تورم مستمر را به مردم قول دادیم و شاهدید حتی در سالی که از لحاظ اقتصادی سال سختی برای ما بود و هست؛ رشد اقتصادی را نه آن مقدار که مورد انتظار بود اما شاهد آن خواهیم بود.

سال گذشته ۳ درصد رشد اقتصادی مثبت داشتیم. امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و سال آینده حداقل ۵ درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. بنابراین مسیر اقتصاد یک مسیر توام با حرکت منظم و حساب شده و آرامش است.

نیروی انسانی لایق و سرمایه کافی انسانی در این کشور داریم. این همه تحصیلکرده، این همه مهندس که آماده فعالیت هستند. کشور ما دارای انرژی، ثبات و امنیت است و در بسیاری از زمینه ها بکر و آماده سرمایه گذاری است.

این که ۱۵۰ شرکت خارجی در طول ماه های گذشته از ۵۰ کشور به ایران سفر کردند و مذاکرات متعددی را انجام دادند، نشانه آن است که سرمایه خارجی قابل جذب است اما اینکه چه مقدار سرمایه جذب می کنیم وابسته به امور مختلف است.

خبرنگاری پرسید: با توجه به مواضع تندی که تندروها در ایالات متحده در کنار اسراییل و برخی از دولت های منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کردند، از این پس رویکرد شما چگونه خواهد بود بخصوص اگر بعد از دولت کنونی آمریکا تندروها قدرت را بدست بگیرند؟

روحانی: اینکه در اجرای برجام احتمالا با مشکلاتی مواجه هستیم و باید به فکر آن باشیم و حل و فصل کنیم، مراقبت و رصد کنیم همه اینها وجود دارد. در آمریکا هر گروهی پس از این، دولت را در اختیار داشته باشند؛ تعهدی که امروز دولت در برجام به ما داده است، تعهد دولت آمریکا است نه این دولت و نه آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می کند و فرقی نمی کند هر دولتی بیاید به این چارچوب متعهد است و قعطنامه ۲۲۳۱ برای همین است.

در عین حال درست است صهیونیست ها و تندروهای داخل آمریکا علیه این حرکت تلاش می کنند اما همه ما بدانیم که دنیا به این نتیجه رسیده است که راه تحریم راه صحیحی نیست و راه باخت – باخت است؛ به ضرر همه است و همه آنها فهمیدند ایران و ملت ایران قابل اعتماد است.

خبرنگار تلویزیون المیادین لبنان در مورد تنش های منطقه ای، از جمله تنش میان ایرن و عربستان سئوال کرد و پرسید که فضای جدید چگونه می تواند به حل و فصل این تنش ها کمک کند.

روحانی: برجام می تواند به عنوان یک راه حل برای حل و فصل مسایل منطقه‌ای هم مورد استفاده قرار بگیرد. برجام یعنی دو طرفی که اختلافی با هم دارند از طریق منطق و مذاکره می توانند به حل و فصل و مرحله اعتمادسازی برسند.

منطقه مشکلات فراوانی دارد و متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه با معضل تروریسم مواجه هستند و اختلافاتی بین کشورهای منطقه وجود دارد که در منطقه ما باید برداشته شود. از امروز با اجرای برجام شرایط برای روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه بهتر از گذشته خواهد بود و در سایر این روابط هم می توانیم مسائلی را که در منطقه داریم حل و فصل کنیم.

ما می خواهیم با همه کشورهای همسایه خود روابط صمیمانه داشته باشیم اما مشکلات عربستان از خود آن‌ها نشات گرفته است. عکس العمل عربستان در مساله منا در چارچوب‌های مسایل اخلاقی و حتی عرف دیپلماسی نمی گنجید. عربستان از ملت‌هایی که مردم‌شان در منا کشته شدند عذرخواهی نکرد.

از طرفی رفتار عربستان با مردم منطقه هم خوب نیست. عربستان مردم یمن را ماه‌هاست تحت بمباران های شدید قرار داده که از دید هر منصفی این کار محکوم است. مفهوم کشتار مسلمانان در یک کشور فقیر جز ویرانی و بی خانمانی چیست؟ عربستان به چه دلیل این کار را دنبال می‌کند.

اگر کسی در داخل عربستان بر مبنای اخلاق خودش برای عدالت اجتماعی سخنی گفته و نقدی کرده در برابر انتقاد حتی انتقاد تند و حتی اتهام پاسخی که داده می‌شود اعدام نیست. کشتن یک عالم مبلغ دینی و مورد احترام بخش قابل توجهی از جامعه عربستان چیزی نیست که قابل قبول باشد.

امیدواریم عربستان این مسیر اشتباه را ادامه ندهد و به مسیری برگردد که به نفع جامعه باشد. امروز یکی از مقامات سعودی از اینکه مشکلات اقتصادی ایران حل شده اظهار تاسف و ناراحتی کرد. یک همسایه و یک مسلمان هیچ وقت این کار را نمی‌کند. مسلمان‌ها همه با هم برادرند آن هم کشوری که خود را حرمدار حریم امن الهی می‌داند.

ما به حل و فصل مسایل منطقه از طریق دیپلماتیک امیدواریم. دولت ما رفتار غیر دیپلماتیک و ناصحیح را نخواهد پذیرفت و اگر لازم باشد هم جواب قاطعی به برخی برخوردها خواهد داد. امیدواریم تاکنون حکام عربستان درسی تازه گرفته باشند.

خبرنگار جهان صنعت پرسید که آیا دولت مانند ابتدای فعالیتش، گزارش صد روزه پس از اجرای توافق جامع ارائه خواهد کرد؟

روحانی: در ایام انتخابات به مردم قول داده بودم بعد از ۱۰۰ روز از اقدامات ۱۰۰ روزه به مردم گزارش دهم همان طور که سالانه از فعالیت‌های دولت به مردم گزارش خواهیم داد.

اصل گزارش دهی به مردم در کوتاه مدت و سریع درست است و به نفع مردم و دولت خواهد بود.  دولت هم باید موفقیت‌هایش را با مردم در میان بگذارد و هم مشکلاتش را و امید است که با فاصله کوتاه‌تر بتوانیم نشست خبری و گفت‌وگو با مردم داشته باشیم.

خبرنگار جوان پرسید که اگر طرف های ایران تعهد خود را نقض کنند ایران چه می کند و اگر تحریم هایی به دلایل دیگر علیه ایران وضع شود چه خواهد کرد؟

روحانی: این احتمال وجود دارد چون مردم ما در طول زمان بدعهدی‌ها و ظلم های فراوانی از دولت آمریکا دیده‌اند و بنا نیست ما به خاطر برجام به کشوری مثل آمریکا اعتماد کنیم. در برابر هر کنشی واکنشی خواهد بود. اگر آن ها در اجرای برجام نقضی انجام دهند ساز و کاری در خود برجام پیش بینی شده که طبق آن ما مساله را دنبال می کنیم و اگر در زمینه های دیگر آمریکایی ها اقدامی انجام دهند باز هم پاسخ متقابل را دریافت خواهند کرد.

شرایط آینده شرایطی نیست که آمریکایی ها بخواهند تحریم‌های گذشته را برگردانند. تحریم نفت و بانک بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت بود و آن قطعنامه ها زمینه را برای این ترک‌تازی ها برای افراطیون آمریکا آماده کرده بود که امروز این زمینه وجود ندارد و افکار عمومی خریدار آن‌ها نیست.

ممکن است بعد از اجرای برجام با مشکلاتی هم مواجه شویم اما هیات نظارت بر اجرای برجام که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده اند و شورای عالی امنیت ملی یکی از مسئولیت‌هایشان رصد دائمی شرایط است و اگر مشکلی پیش آید ما هم پاسخ لازم را در برابر آن خواهیم داشت.

خبرنگار شبکه چینی سی سی تی وی در مورد دورنمای روابط ایران و چین در دوران بعد از تحریم پرسید.

روحانی: ما دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی‌کنیم و امروز باید زمینه توسعه بیشتر روابط برای کشورهایی که در سال های گذشته با وجود مشکلات تلاش کردند روابط گسترده‌ای با ما داشته باشند را فراهم کنیم.

در این دو سال و نیم حضور من ملاقات‌های زیادی بین من و رییس جمهور چین انجام شده، هم در نیویورک هم در اجلاس‌های مربوط به شانگهای و هم در سفر من به چین. الان هم در سفر رسمی شنبه رییس‌جمهور چین به ایران زمینه‌های روابط دوجانبه فراهم می‌شود و اسنادی که باید امضا شود آماده شده. این سفر باعث توسعه بیشتر روابط ما با چین خواهد بود و به سمت روابط استراتژیک و راهبردی در حرکت خواهیم بود.

ما به عنوان اولین شریک تجاری در پسابرجام می توانیم روی چین حساب کنیم و سفر رییس جمهور چین به ایران در سرمایه گذاری، فناوری و تجارت می تواند نقش بیشتری ایفا کند و مقدمات برای توسعه روابط فراهم خواهد شد.

خبرنگاری پرسید: ممکن است در فضای پسابرجام توقعاتی بوجود آید که مشکلات معیشتی مردم در کوتاه مدت حل خواهد شد، چه صحبتی با مردم دارید؟

روحانی:  برداشتن موانع و تحریم به معنای حل همه مسائل نیست؛ مثل اینکه یک غاصبی آمده و باغ شما را تصرف کرده و نمی گذاشته شما فعالیت کنید. حال شما این غاصب را بیرون کرده اید و امروز باغ در اختیار شماست؛ یک کسی بگوید پس میوه کجاست و دنبال جعبه بگردد؛ خب پیداست باغ که در اختیار ما شد باید زمین را آماده و مراقبت کنیم تا به میوه برسد؛ بنابراین برخی کارها بلافاصله نیست اما برخی موارد دیگر نیز بلافاصله آثار را می بینیم.

مثلا درزمینه فروش نفت ما از امروز کار را شروع کرده و به فروش بیشتر اقدام کرده ایم که این مهم است؛ در فعالیت های بانکی ما مخارجی را به طور ناروا متحمل می شدیم که از امروز می بینیم که از طریق بانکها هزار ال سی بازشده است.

خبرنگار روزنامه اعتماد با اشاره به رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهای انتخابات مجلس گفت که به عنوان رئیس جممهور برای احقاق حقوق آنها چه خواهد کرد؟

روحانی: در داخل هم باید مدل برجام را اجرا کنیم. اطلاعات اولیه ای که به من دادند نیز خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام شاهد استقبال خوبی بودیم و نتایج بررسی‌های هیات های اجرایی نیز امیدوارکننده بود اما اکنون برخی احراز صلاحیت نشدند که امیدواریم شورای نگهبان به آن‌ها رسیدگی کند و اگر کسی احراز صلاحیت نشده، شورا دخالت کند و من نیز به عنوان رییس جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده می کنم.

امیدوارم شورای نگهبان که پاسدار قانون اساسی است همچون دولت که پاسدار قانون اساسی است و ما وظایف مشترکی داریم در انتخابات نیز بر اجرایی شدن قانون اساسی نظارت خوبی داشته باشد و امیدوارم این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند که منویات مقام معظم رهبری در راستای برگزاری انتخابات پرشور و اینکه فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند، اجرایی شود.

شورای نگهبان ان شاءالله این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی‌ در کشور به وجود بیاید.

ارسال نظر