تاریخ : 18 ژانویه 2016 - 11:23 - شناسه خبر : 7702 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

اختصاصی صدای میبد/دکتر عباس کلانتری رئیس دانشگاه آیت الله حائری میبد:

برنامه جذب نیرو داریم که در آینده اعلام خواهیم کرد/ خوابگاه های خواهران دانشگاه در سطح کشور نمونه خواهد بود/یکی از شاخص های مهم دانشگاه مسجد آن است

از این حادثه ای که پیش آمد بسیار متاسف شدیم. اتفاق ناگواری است. اتفاق کوچکی نیست. بنده تمامی مسئولیت آن را برعهده می گیرم.

DSC_8080

به گزارش صدای میبد؛

معرفی: دانشگاه میبد در مهرماه ۱۳۷۴ با عنوان «دانشکده الهیات میبد» وابسته به دانشگاه یزد با پذیرش ۳۰ دانشجو در رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی در عرصه‌ی تعلیم و تربیت شروع به فعالیت نمود.

در سال ۱۳۹۲ مجتمع آموزش عالی میبد در قالب سه دانشکده الهیات و معارف اسلامی، فنی مهندسی و علوم انسانی به دانشگاه آیت الله العظمی حائری میبد تبدیل شد.

دانشگاه آیت ا… حائری میبد هم اکنون دارای سه دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی و دانشکده فنی و مهندسی است. بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در ۳ رشته مقطع دکتری، ۸ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۹ رشته در مقطع کارشناسی در فضای آموزشی بالغ بر ۷۰۰۰ مترمربع به تحصیل اشتغال دارند.

سایت جدید این دانشگاه در زمینی به وسعت ۱۶۰ هکتار در کنار شاهراه جنوب به شمال کشور و در یک موقعیت مناسب واقع شده است.

دانشگاه دارای دو باب خوابگاه ویژه برادران به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع و با ظرفیت ۳۳۰ نفر در سایت اصلی دانشگاه می‌باشد و خوابگاه خواهران دانشجو نیز در حال ساخت می باشد.

همچنین کتابخانه‌ای با ظرفیت ۲۵هزارجلد کتاب، مرکز رایانه، آزمایشگاه‌های زبان‌های خارجی و فیزیک، سالن آمفی‌تئاتر و سلف‌‍‌‌سرویس و فضای سبز مهیای استفاده دانش‌پژوهان است.

از طرحهای در دست اجرای دانشگاه می توان به طرح سر در اصلی دانشگاه، ورزشگاه، کارگاههای آموزشی، مسجد دانشگاه به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع، پردیس شهدا و شهرک مسکونی دانشجویی ویژه خواهران و برادران در سایت اصلی را نام برد که در حال ساخت و اجرا می باشند.

چند هفته قبل دختر دانشجوی دانشگاه آیت الله حائری در جاده سنتو دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. این حادثه و پاره ای از سوالات درباره مسائل مختلف دانشگاه حائری ما را بر آن داشت تا با دکتر کلانتری به گفتگو بنشینیم. در ابتدا از همکاری دکترکلانتری و روابط عمومی دانشگاه تشکر کرده و نظر شما را به این گفتگو جلب می کنیم:

آقای دکتر پیرامون حادثه ای که رخ داد یکی از مسائلی که مطرح می شود این است که چرا دانشگاه خوابگاه دختران خود را از مکان قبلی به دانشگاه آزاد منتقل کرده است. این در حالی است که خوابگاه سابق(دانشکده الهیات) بلااستفاده است و نگهبانان دانشگاه نیز در آن مستقر هستند؟

تعداد دانشجویان ما در حال افزایش و رشد است. در سال جدید و سال آینده رشته های جدیدی به دانشگاه اضافه شده و خواهد است. سال آینده تقریباً تعداد رشته های کارشناسی و دکترای مان دو برابر می شود. رشته های کارشناسی ارشد نیز ۱/۵ برابر خواهد شد.

کل ظرفیت خوابگاه سابق دختران ما ۲۷۵ نفر بود. همان طور که مستحضر هستید مکان مزبور کاربری آموزشی داشته و دارد و اصلاً مناسب محیط خوابگاه نیست. سال گذاشته دائم مشکل تاسیسات داشتیم و نیاز به تعمیرات اساسی در آن مکان احساس می شد. بنا را به تعمیر گذاشتیم تا اینکه بحث فروش ساختمان مطرح شد. در این زمینه رضایت وزارت علوم را جلب کردیم و از هیئت امنا مجوز گرفتیم که ساختمان را بفروشیم. فرماندار پیشنهاد کردند که چون ساختمان دانشکده الهیات سابق نزدیک بیمارستان است و این مکان برای دانشکده پرستاری بسیار خوب است، طبق قیمت کارشناسی این مکان را به دانشگاه علوم پزشکی واگذار کنیم. آیت الله اعرافی هم خواستار واگذاری این مکان به دانشکده پرستاری شدند.

در سال جاری حدود ۴۰۰ دانشجو دختر ما در خوابگاه های دانشگاه آزاد ساکن هستند. این خوابگاه ظرفیت پذیرش دانشجویان ما را برای سال جاری نداشت و قطعا در سال آینده برای اسکان دانشجویان دختر دانشگاه دچار مشکل می شدیم. به هر دلیل باید دانشجویان را از این مکان به بیرون منتقل می کردیم.

در ابتدای امر نقشه خوابگاه دختران را تهیه و به تایید وزارت علوم رساندیم و کار ساخت را شروع کردیم. خوابگاه خواهران که در محیط دانشگاه در حال ساخت است حدود ۴۲ واحد در قالب سوئیت است که هر سوئیتی بین ۸ تا ۱۲ نفر بسته به مساحت، دانشجویان در آن ساکن خواهند شد. قصد داشتیم که تا اول مهر امسال پروژه خوابگاه خواهران تمام شود. متاسفانه تایید نقشه ها طول کشید و این امر محقق نشد.

از طرفی با دانشگاه علوم پزشکی صحبت کرده بودیم و بر سر قیمت به توافق رسیده و وارد معامله با آنها شده بودیم و چون مکان در حال واگذاری به دانشگاه علوم پزشکی بود دیگر قادر به تعمیر آن نیز نبودیم. چرا که آنها مطابق میل خودشان باید تعمیر می کردند و در صورت تعمیر توسط ما هزینه اضافی بر دانشگاه تحمیل می شد. به دنبال خوابگاه گشتیم. در شهر میبد مکانی که بتوان ۲۰۰ نفر در آن اسکان داد وجود نداشت در نتیجه با دانشگاه آزاد وارد مذاکره شدیم و با قمیتی که برای ما هم یه مقداری بالا بود درنهایت مجبور شدیم آنجا را اجاره کنیم. خوشبختانه دانشجویانمان از خوابگاه های دانشگاه آزاد بسیار راضی بوده و هستند.

بنابراین امسال با هماهنگی با مسئولین شهرستان قرار شد ساختمان را بفروشیم. با این کار مشکل دانشکده پرستاری، مشکل خودمان و مشکل دانشگاه آزاد به خاطر رها شدن ساختمان ها و کمبود بودجه را مرتفع کردیم.

DSC_8056

خوابگاه هایی که در حال ساخت است چه زمانی به بهره برداری می رسد و دارای چه امکاناتی است؟

ما یک دانشگاه در حال توسعه هستیم، از طرفی برنامه ریزی برای ساخت خوابگاه را داشته و داریم. امیدواریم تا عید خوابگاه خواهران تکمیل و واگذار شود.

این خوابگاه ها دارای تمامی امکانات است. دو حمام، دو دستشویی، قسمت مطالعه با تجهیزات کامل، ماشین لباسشویی، جاروبرقی مرکزی و تلویزیون و… برای آن تعبیه شده است. با توجه به اینکه چشم انداز آینده دانشگاه، حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی است و در این راه نیز گام برداشته ایم، در آینده خوابگاه یا مسکن های نمونه دانشجویی را در سطح کشور در دانشگاه میبد خواهیم داشت.

امکانات خوابگاهی در دانشگاه آزاد چطور است. آیا دانشجویان سرویس ایاب و ذهاب برای رفت و آمد به شهر را دارند؟ در صورتی که دانشجویی بیمار شد چه باید بکند؟

تمامی اتاق های دانشجویی متصل به اینترنت است. خوابگاه دانشگاه آزاد بسیار خوب است. امکانات لازم را دارد برخی از امکانات هم ما به آن اضافه کردیم. بوفه هم برای تهیه لوازم ضروری در آنجا دائر کردیم.

سرویس ایاب و ذهاب برای داخل شهر مرتب داریم. به دانشجویان گفته ایم که فقط باید از سرویس دانشگاه استفاده کنیم. از ساعت ۱۷ و ۱۷:۳۰، سرویس دانشگاه، دانشجویان دختر را از دانشگاه به سطح شهر می برد و از ساعت ۸ تا ۸:۳۰ هم دانشجویان دختر با حضور در ایستگاه مرکزی که جنب امامزاده سیدصدرالدین قنبر می باشند به خوابگاه منتقل می شوند. دانشجویان پسر نیز از ساعت ۱۸ از دانشگاه به سمت شهر منتقل می شوند و آنها نیز از ساعت ۸ با حضور در ایستگاه مرکزی که میدان شهرداری است به دانشگاه منتقل می شوند.

ناهار، شام و صبحانه در خوابگاه توزیع می شود. دانشجویان خیلی نیاز به داخل شهر رفتن ندارند. کادر دانشگاه هنگامی که دانشجویان قصد عزیمت به سمت شهرهایشان را دارند از وسیله دانشگاه در جابجایی وسایلشان به آنها کمک می کنیم این طور نیست که آنها را به حال خود رها کرده باشیم.

به دانشجویانمان هم گفته ایم که در صورت بیماری با سرویس و آژانس به مراکز درمانی سطح شهر مراجعه کنند و دانشگاه تمامی هزینه سرویس را خواهد داد.

آقای دکتر نظرشما در مورد علت اتفاق پیش آمده برای این خانم دانشجو چیست؟

از این حادثه ای که پیش آمد بسیار متاسف شدیم. اتفاق ناگواری است. اتفاق کوچکی نیست. بنده تمامی مسئولیت آن را برعهده می گیرم. متاسفانه ایشان به دلیل نامعلومی از سرویس دانشگاه خارج می شود که گویا دریافت پول از دستگاه خودپرداز بوده است و بعد که قصد عزیمت به سمت شهر را داشته این اتفاق برایش افتاده است.

بالاخره دانشجویان زیادی در دانشگاه آزاد ساکن بوده و هستند و هیچ گونه امکاناتی برای عبور و مرور در آن نقطه وجود ندارد. ساخت مکانی برای عبور و مروز باید از سال ها قبل می افتاد. مشکل امروزی نیست. مشکل ۲۵ سال پیش است. الان هم دیر نشده است. اتفاقی افتاده است و همه به دنبال مقصر می گردند و این اتفاق آخر نخواهد بود.

بنده به عنوان مسئول دانشگاه سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان را اضافه کرده ام. من فکر کار خودم را می کنم. در صورتی که دانشجویی عجله داشته باشد به شهر برود اگر پل زیرگذر یا رورگذر باشد از زیر پل عبور می کند. هنوز هم دیر نشده است. دانشجویان ما سه یا چهار ماه دیگر بیشتر در خوابگاه دانشگاه آزاد نیستند. من دست همکاری را به سوی مسئولین امر دراز می کنم تا آنجا که قانون اجازه بدهد کمک مالی نیز خواهم کرد. خودم به عنوان یک انسان خیلی برایم سخت است. در این حادثه هیچ کس مقصر نیست و همه هم مقصر هستند. الان همه باید تلاش کنیم این مشکل حل شود.

سگ های ولگرد باعث آزار و اذیت دانشجویانی خوابگاهی پسرتان نمی شوند. حصار دانشگاه چه زمانی اجرایی می شود؟

با شهرداری برای از بین بردن سگ های ولگرد هماهنگ می کنیم. در دانشگاه گشت گذاشته ایم. تعداد سگ های ولگرد خیلی کم شده است. تک و توکی می آیند ولی مزاحمت آنچنانی برای دانشجویان نداشته اند. دائم نیروهای خدماتی دانشگاه در حال گذشت زدن هستند.

طراحی حصار دانشگاه انجام شده است. طرح آن از زیلو گرفته شده که متناسب با سردر دانشگاه، طراحی شده است تا اثر ماندگاری باشد. همچنین بخشی از آن از کویر الهام گرفته است. طرح زیلو و بادگیر نیز در این طرح دیده شده است که چراغ های روی دیوار به صورت بادگیر خواهد بود. تلاش کرده ایم دیوار با سردر دانشگاه یکسان سازی شود. در این زمینه عجله نکرده ایم چرا که سردر دانشگاه یک اثر ماندگار خواهد بود. سردر دانشگاه طرح ترکیبی از سفال و زیلو می باشد که بزودی رونمایی می شود.

ورودی دانشگاه از سمت میبد مناسب نیست. این وظیفه چه ارگانی است که آن را مناسب سازی کند؟

بلوار حجت الاسلام و المسلمین یحیی زاده است که در دست شهرداری است. میدان روبروی دانشگاه استاندارد نیست و باید جمع شود. تاکنون چندین تصادف در آن رخ داده است. در جلسه با شهردار قبلی و فعلی گفته ام که حاضریم مشارکت کنیم تا میدان و جاده منتهی به دانشگاه درست شود. اولین درخواستم از شهردار روشنایی این مسیر بود و همچنین ساخت میدان حوزه و دانشگاه که مشکل آن حل شود.

DSC_8077

اقای دکتر از آماده شدن مسجد دانشگاه و افتتاح آن بزودی خبر دادید. برخی شنیده ها مبنی بر اشتباهاتی در پیاده سازی نقشه بیان می شود آیا این ها صحت دارد؟

مسجد دانشگاه در حال آماده سازی است و بزودی افتتاح می شود. نقشه مسجد دانشگاه شبیه به دانشکده فنی پسران امام خمینی (ره) میبد است. ساختمان مسجد دو طبقه ای بود. اصلاحاتی را روی نقشه آن انجام دادیم و به تایید وزارت علوم رساندیم. از نظر فنی مشکلی ندارد. برخی سلیقه ای اظهار نظر می کنند که مثلا ای کاش سقف را بلندتر گرفته بودیم که نمای مسجد بهتر بود. ما نمی توانیم نقشه را تغییر دهیم. هرکسی سلیقه متفاوت دارد. ساختمان مسجد طبق نقشه تایید شده اجرا شده و تحت نظارت مهندسین دانشگاه یزد ساخته شده است. یک قسمت از سقف به علت خروج جک از زیر آن ریخته شده بود که اصلاح شد و آن قسمت مجدداً بازسازی شد. الان مسجد قشنگی شده است. مسجد سنتی است و یکی از شاخص های مهم دانشگاه است. سعی کرده ایم در داخل مسجد هم تزئیتات زائد به کار نبریم که از حالت عادی خارج شود.

بودجه مسجد از چه طریقی تامین شده است؟

بودجه ساخت مسجد یک بخش خیری است و یک بخش دولتی است. بخش خیری آن توسط یکی از خانواده های شهدا تامین اعتبار شده است. و بخش دولتی نیز از بودجه های فرهنگی وزرات علوم استفاده شده است.

دانشگاه برنامه جانبی برای دانشجویان مستقر در خوابگاه دارد؟

بیشترین برنامه فرهنگی و جانبی در سطح دانشگاه های شهرستان را دانشگاه حائری دارد. از قبیل یزدگردی، میبدگردی، برنامه های ورزشی مانند شنا و بازی های سالنی. برای دانشجویان سرویس در نظر گرفته شده که آنها با سرویس به مکان های ورزشی منتقل و بازگرداننده می شوند.

آقای دکتر شاهد برگزاری آزمون استخدامی جذب نیروی در دانشگاه یزد هستیم. دانشگاه حائری آیا چنین برنامه ای را دارد و همچنین بفرمایید که برخی اعضایی که جدیدا به نیروهای دانشگاه اضافه شده اند براساس چه ضوابطی استخدام شده اند؟

دانشگاه یزد حدود ۲۲ یا ۲۳ نفر نیرو استخدام می کند. دانشگاه حائری نیز برنامه جذب نیرو دارد که در آینده اعلام خواهیم کرد. هیچ نیروی کارشناسی به مجموعه دانشگاه اضافه نکردیم. نیرویی که بایستی از طریق فراخوان اقدام کنیم این کار را انجام ندادیم. یکسری مجوزهایی برای جذب کارشناس گرفته ایم که فراخون عمومی می دهیم و اعلام خواهیم کرد.

برخی از افرادی که به دانشگاه اضافه شده اند عضو هیئت علمی هستند. دو راه برای جذب نیروی هیئت علمی داریم. یکی از طریق جذب است. و یکی هم اینکه اعضای هیئت علمی دانشگاه های دیگر منتقل به این دانشگاه شوند.

در سال گذشته ۸ نفر هیئت علمی جذب کردیم که تا بهمن حکم آنها صادر می شود. ۸ نفر هم امسال جذب کردیم.

دانشگاه ما یک دانشگاه نوپا است و ما برای مدیران باید از نیروهای دارای تجربه استفاده کنیم. مثلا من نمی توانم برای مدیر طرح و برنامه از نیروی جوان استفاده کنیم. از نیرویی باید استفاده کنم که حداقل ۱۵ یا ۲۰ سال تجربه این کار را داشته باشد. یا مثلا نیروی روابط عمومی که جذب شده است، ایشان به عنوان روابط عمومی، مسئول فرهنگی و مشاور رئیس هم هست. آیا می توان کارشناس تازه کار به عنوان مشاور و مسئول فرهنگی و روابط عمومی قرار دهیم.

اگر نیروی باتجربه ای برای قسمت های مختلف نداشته باشیم باید از دستگاه های دیگر بیاوریم. نیروی کارشناس را باید جذب کنیم تا کنار این ها کار کنند و کار یادبگیرند.

چارت دانشگاه تصویب شده است. برای جذب نیروهای باتجربه تک تک از استان یزد و اطراف جستجو کرده ایم و به دانشگاه دعوت به کار شده اند. همه سابقه مدیریتی داشته اند. یک نفر که می خواهد مدیر شود در دانشگاه باید مدرک خاص، تجربه و سابقه داشته باشد. هنوز هم در انتخاب مدیر برای بخش های مختلف دانشگاه مشکل دارم زیرا این افراد باید عضو هیئت علمی رسمی باشند. مجبورم دویا چند عضو هیئت علمی رسمی از این طرف و آن طرف جذب کنم که به آنها سمت بدهم. خیلی ها به عنوان مدیر از آنها استفاده می کنیم که در واقع سرپرست هستند و نمی توانیم حقوق مدیر به آن بدهیم و در نتیجه آنها هم دلسرد هستند و کارها به خوبی پیش نمی رود.

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. دکتر جان سگهای ولگرد با شهرداری هماهنگ کردید؟؟؟اونموقع محیط زیست به تماشا سگ کشی در شهرستان بنشینه…..بهتره با شهرداری جهت برقراری سیستم روشنایی ورودی دانشگاه هماهنگ کنید اینطوری کمتر سگهای ولگرد وارد دانشگاه میشن……شما که خوابگاه ندارید چرا دانشجو می پذیرید این بدبختها نصفشون فرستادید دانشگاه ازاد اونطرف شهرستان نصفشون فرستادید این طرف شهرستان…
    دکتر جان دانشگاهی که هنوز مسجد نداره اینم بیشتر رشته هاش مرتبط با علوم معارف اسلامی وقرانی انتظاری از خوابگاه و….نداشته باشیم بهتره
    الان این دانشجوها اگر از ساعت ۸تا۵بعدازظهر کلاس داشته باشند کجا نماز باید بخوانند؟سلف؟کلاس درس؟تاکسی بگیرند برند خوابگاه نماز بخوانند وبرگردند؟کجا؟شما بگید؟بدرود…………………………

  2. درود براقای حسینی،سالن کنفرانس وهمایش اماده شده اما مسجدی که نیاز اول هرجاییه نداره،اینم دانشگاه دولتی میبد،اینم اسمش گذاشتن حائری که موسسه حوزه قم.،واقعا شرم باید کرد،نیروی خدمات جهت سگ کشی در دانشگاه دولتی ٱیت الله حایری میبد.دکترگرامی نیروی جوان فکرکنم به دردتون بخوره،با تجربه ها نمیتونن ازپسش بر بیان چون سگها جوان وسریع میدون.تاسف تاسف تاسف بخدا

  3. ازاین خبرنگار که واقعا سایتش به مطالبش میخوره باید تشکر کرد،بنده دانشجوی انجا بودم،ای کاش این خبرنگار چند سوال دیگه ای از دکتر میپرسیدند تا کسی انتقاد نکنه… همه صحبتهای دوبزرگوار درسته،کسی که انتقاد میکنه این هم چند نفر لابد جای کار میلنگه،مسجد لازمه ی هر مکانیست اینم دانشگاه دولتی.بعد ازسه سال هنوز دانشگاه مسجد نداره جای شرم وجود نداره؟ جناب خبرنگار عزیز که واقعا باید تشکرکنم که بازهم یکی پیدا شد حرف دل مشکلات دانشگاه میبد نقد کنه. از شما میپرسم خوابگاه دخترانه الهیات هم اینترنت داره؟؟ یا فقط خوابگاه دانشگاه ازاد اینترنت داره؟ ایا رفتید ببینید هر دوخوابگاه چه امکاناتی دارند؟ خودشون فرمودند عبور ومرور مشکله وسرویس هم نداره،نتیجش تصادف دختر بیگناهی که تنها امیدش درس وافتخار برای خانوادش بود اما…جناب خبرنگارعزیزچراشما نپرسیدید هردانشگاهی که دانشجو میکنه باید همه امکانات دانشگاهش اماده باشه واگر نیست در دفترچه سازمان سنجش توضیح بده کمبود خوابگاه نه … جناب خبرنگار محیط دانشگاه محیط یک دانشگاه نیست و بقول ایشون سگهای ولگرد کم شدند اما نمیدونن یک سگ ۱۳ تا توله سگ بدنیا میاره وباید فکراساسی کنند نه کشتن این حیوانات خداوندی،دانشگاه حصار ندارد،دیگر حیوانات نیایند جای شکرش باقیست.جناب خبرنگار چرا نپرسیدید دانشگاه فنی وحرفه ای میبد که الان بیشترین دانشجو رو داره طی کمتر از دوسال تمام امکاناتش مهیا شده؟ مگر این دانشگاه جوانان بومی شهرستان مسئولیت تمام کارهای دانشگاهی از امور مالی،کارشناس هر گروه تا کوچکترین کار برعهده نگرفتند؟ اینها تجربه دارند؟ جناب خبرنگار چرا ازکتاب قیم نپرسیدید؟ کتابی که همکلاسیهای خودم افتخار میکردند واسه دانشگاه ما هست اما….بازم ازاینکه این گزترش تهیه کردید ممنونم.

  4. مگی میبد دانشگاه دولتیم داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کجاهه؟؟همون جاده ندوشن؟؟؟؟چرا اونجا؟
    مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. مسجدش که افتتاح شد.اگه یه دیوار بکشن دور دانشگاه دیگه سگی وارد نمیشه ونیاز به حیوان کشی نیست.امیدوارم خوابگاه های جدید خواهران خوب باشه تا دیگه اینقد بدبختی نکشیم.بعدشم که اومدیم اینجا باید یه سرویس به تعاونی۱۳ برامون بزارن.به امید پیشرفت- این نظرات رو به گوش رئیس دانشگاه برسونید

ارسال نظر