تاریخ : 28 ژانویه 2016 - 8:01 - شناسه خبر : 7947 اخبار استان، اسلایدشو

به مناسبت سالروز رحلت بنيانگذار حوزه علميه قم؛امام جمعه بخش مرکزی یزد:

شخصیت آيت‌الله حائری، شخصیتي ممتاز بود/آيت‌الله حائری از پیشگامان فعالیت در حوزه‌های خدمات ‌اجتماعی بود

مرحوم آیت‌الله حائری با توجه به گسترش حوزه علمیه و نیازهای روزافزون جامعه به آن در مقطع زماني خود مصمم شد تا حتی‌الامکان نیازمندی‌های فکری جامعه شیعی را برطرف کنند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد شخصیت آیت‌الله حائری را شخصيتي ممتاز خواند كه با ايجاد حوزه‌ علميه جدیدي با افکاری نو و اندیشه‌ای فراگیر در قم، تمام نگاه‌ها را به خود جلب كرد.

حجت‎الاسلام “سيد محمدکاظم مدرسی” در آستانه دهم بهمن‌ماه سالروز درگذشت آيت الله العظمي شيخ “عبدالكريم حائري ميبدي” بنيانگذار حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، در مورد اين شخصيت علمي گفت: هر پدیده‌ای، عوامل مؤده‌ای دارد كه بسترساز آن است و انقلاب اسلامی نيز برگرفته از نهاد روحانیت است که از حوزه‌های علمیه سرچشمه می‌گیرد و تبعاً یکی از حوزه‌ها و سرآمد حوزه‌های علمیه‌ی شیعی در دوران معاصر، حوزه علمیه قم است که به همت والای مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حائری بنيان گذاشته شد.

وي معتقد است كه اگر این حوزه پدید نمی‌آمد و فعل و انفعالات درون این حوزه در زمان مرحوم آیت‌الله حائری محقق نمی‌شد، شاید جریان انقلاب اسلامی هم به شکل موجود پدید نمی‌آمد.

امام جمعه بخش مركزي يزد انتقال پایگاه مرجعیت شیعه از عتبات عاليات در عراق به ایران را امری ناخودآگاه بیان کرد و گفت: این رويداد يك امر خودخواسته نبود چرا كه در وهله اول، شخصیت مرحوم آیت‌الله حائری با توجه به اشرافيت به مسائل مختلف هم به لحاظ فقه، اصول و بیان و هم از لحاظ فلسفه و حکمت، شخصیت ممتازی بود و در زمانی واقع شده بود که کمتر شخصیتی بمانند ایشان در دنیای اسلام می‌توانست درخشش داشته ‌باشد.

وی ادامه ‌داد: از طرفي قاعدتاً با حضور ایشان در عراق و بازگشت به قم، شخصیت محوری اين عالم فرهيخته براي حوزه علمیه، عملاً تمام نگاه‌ها را به قم جلب کرد و در حقیقت باعث پدید آمدن حوزه‌ای جدید با افکاری نو و اندیشه‌ای فراگیر شد.

حجت الاسلام مدرسی خاطرنشان كرد: مرحوم آیت‌الله حائری با توجه به گسترش حوزه علمیه و نیازهای روزافزون جامعه به آن در مقطع زماني خود مصمم شد تا حتی‌الامکان نیازمندی‌های فکری جامعه شیعی را برطرف کنند.

وي افزود: دوران آیت‌الله حائری مصادف با زمان مراودات و رفت و آمدهاي دانشمندان اسلامی با مراکز عملی بود به طوري كه مذاهب اربعه، شیعه و حتی فِرَق مختلف شیعی، گسترش حرکت بیشتری را از خود نشان دادند و همين نيز باعث شد تا حوزه‌های علمیه احساس کنند كه باید تخصصی به علوم انسانی نگاه کنند و لذا در اين دوران زمینه‌های تخصصی‌شدن فقه و اصول نيز شکل گرفت.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به انديشه گسترده آیت‌الله حائری، بيان كرد: معظم له براساس همين انديشه در کنار ترویج علوم اسلامی و تبلیغ معارف دینی، سعی در رفع نیازمندی‌های جسمی جامعه هم داشتند و تقریباً از مقدم‌ترین افرادی محسوب مي‌شوند که در این زمینه گام برداشتند و از پیشگام‌ترین افراد در زمینه حوزه اجتماعی بودند.

وي به موفقيت‌هاي اين عالم انديشمند در اين حوزه اشاره كرد و گفت: البته راه ایشان نيز توسط شاگردانشان ازجمله مرحوم آیت‌الله گلپایگانی و مرحوم آیت‌الله فیروزآبادی در قم و تهران نيز ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام مدرسي در پايان نيز با اشاره به اين كه امروز اهمیت فعالیت در حوزه‌های خدمات ‌اجتماعی در کنار مباحث علمی و دینی بر همگان مبرهن و آشكار است، خاطرنشان كرد: نظام جمهوري اسلامي به عنوان يك نظام اسلامی برگرفته از حوزه علميه، در قبال ملت احساس مسئوليت مي‌كند و از سوي ديگر نيز ملت نسبت به نظام احساس مسئوليت متقابل دارند و همين باعث شده تا امروز روحانيت بتواند در حوزه‌های اجتماعی گسترده‌تری حضور يافته و ايفاي نقش كند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر