تاریخ : 6 فوریه 2016 - 17:27 - شناسه خبر : 8269 اخبار شهرستان

آیت الله اعرافی امام جمعه میبد در نشست مجمع قرآنی شهرستان:

قرآن آیینه تمام نما و جام جهان نما از همه اسماء و صفات خداوند است+ گزارش تصویری

قرآن باید جان ها را شیفته کند که این مهم در تاریخ ما رخ داده است. بزرگانی که در مکتب قرآن درس عشق آموختند در این گروه هستند.

به گزارش صدای میبد: آیت الله اعرافی عصر روز گذشته با مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان، دست اندرکاران و فعالین حوزه قرآنی شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه به تازگی بیست و یکمین جشنواره قرآنی جامعه المصطفی با حضور ده هزار نفر از نود کشور جهان همزمان در سی کشور برگزار شد افزود: قرآن آیینه تمام نما و جام جهان نما از همه اسماء و صفات خداوند است. همه اسماء و صفات در تابلوی قرآن تجلی پیدا کرده است. همانطور که به شکل دیگری همه صفات و اسماء خداوند در وجود پیامبر اکرم(ص) تجلی پیدا کرده است. در آیات آخر سوره حشر ما اسماء الهی را می بینیم که به یک معنا متوجه می شویم که خداوند آغاز و انجام ندارد قرآن با طراوت و با نشاط است تا قیام و قیامت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در قم به ۱۰ الی ۱۵ بحث کلیدی در روابط همسران اشاره کرده ام. بعد وقتی که همه اینها را جمع می کنم می بینم چند آیه در قرآن است که بر همه آنها سایه افکنده است. از آیه ۶ سوره تحریم نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ مسئله مهم خانواده می توان استخراج کرد و این نشان می دهد دنیایی از معارف در این آیه وجود دارد. این معنی غنی و عظمت قرآن است هیچگاه این دریای مواج و اقیانوس بی کران معارف به ساحل نخواهد رسید.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه قرآن دارای باطن و ظاهر است خاطر نشان ساخت: باطن قرآن همه عالم را در بر گرفته است. یعنی تمام حقایق عالم در قرآن وجود دارد. در ظاهر قرآن هم هرچه برای سعادت بشر لازم است منعکس شده است. قرآن باید همه وجود بشر را نورانی کند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این نکته که همه ساحت ها و ابعاد وجودی ما باید با قرآن شکل بگیرد گفت: اولین قلمرو، قلمرو مغز و اندیشه انسان است. یکی از اضلاع مهم شخصیت بشر، فهم و اندیشه انسان است. مغز و عقلی که با آیات و معارف قرآن شکل گرفته شود خدایی می شود.

امام جمعه موقت قم با اشاره به اینکه ظرف عقل و دانش ما باید سرریز و لبریز از معارف قرآن شود تصریح کرد: قرآن نازل شد تا مغز بشر را تحت تاثیر قرار بدهد. مهمترین پایه ای که باید تحت تاثیر قرآن قرار بگیرد مغز و عقل ماست. در حقیقت اولین مخاطب قرآن عقول بشر است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه دومین ظرف نزول قرآن در وجود انسان را ظرف قلب دانست و بیان کرد: قرآن باید جان ها را شیفته کند که این مهم در تاریخ ما رخ داده است. بزرگانی که در مکتب قرآن درس عشق آموختند در این گروه هستند.

وی ادامه داد: سومین ضلع وجود ما که با قرآن پر می شود حوزه اوصاف و اخلاق ما و شاکله های شخصیتی ماست که با قرآن پر می شود. درباره پیامبر اسلام(ص) آمده است اخلاق پیامبر قرآن بود یعنی آیات قرآن صفات شخصیتی پیامبر را شکل داده است.

امام جمعه میبد حوزه چهارم را حوزه رفتارها و اعمال بشر دانست و تصریح کرد: قرآن به همه رفتار و اعمال بشر شکل دیگری می دهد.

وی حوزه پنجم ابعاد وجودی قرآن را حوزه اعضا و جوارح انسان دانست و افزود: گوش، چشم و زبان با قرآن آشنا می شود. لمس قرآن با آدابی که دارد باعث طهارت می شود. بگذارید قرآن معمار وجود شما باشد آن وقت شما اصحاب قرآن می شوید.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این نکته که تمدن اسلام باید برپایه قرآن شکل بگیرد اضافه نمود: چشم انداز کسانی که در حوزه قرآن تلاش می کنند این باشد که نسل جوان و جامعه ما در این ابعاد پنجگانه در معرض معارف قرآن قرار بگیرند.

امام جمعه میبد در پایان تصریح کرد: قرآن باید محور حیات شهر قرار بگیرد. در شهرستان میبد فعالیتهای قرآنی خوبی صورت گرفته است. من جمله دانشکده قرآنی و همینطور در دانشگاه خود میبد چند رشته علوم قرآنی تدریس می شود و فعالیت هایی که در حوزه های علمیه برادران و خواهران انجام می گیرد.

خبرنگار: سیدمحمد نبوی

photo_2016-02-06_13-49-44 photo_2016-02-06_13-49-48 photo_2016-02-06_13-50-01 photo_2016-02-06_13-50-23 photo_2016-02-06_13-50-42 photo_2016-02-06_13-50-48 v

اخبار مرتبط

ارسال نظر