تاریخ : 6 مارس 2016 - 20:46 - شناسه خبر : 9639 اخبار استان

جنگلکاری کمربند سبز یزد در انتظار سفر رییس جمهور

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: جنگل کاری یکهزار و ۳۰۰هکتار طرح کمربند سبز از جمله طرح پیشنهادی این اداره کل در سفر رییس جمهوری به استان است.

به گزارش ایرنا محمدرضا آخوندی روز یکشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) در جمع خبرنگاران افزود: این طرح ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به استان مصوب شود.
وی اضافه کرد: این طرح از شمال ، جنوب ، غرب و شرق با سه هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت به منظور مقابله با عوارض بیابان و نیز کاهش آلایندگی صنایع برای یزد پیش بینی شده است.
آخوندی با بیان اینکه مطالعه این طرح از سال ۷۸ در استان آغاز شد افزود: در سال ۸۰ ، ۴۰ هکتار از این مساحت نهالکاری شد .
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با بیان اینکه بعد از چند سال وقفه، در سال ۸۸ ، فاز اول آن به ۱۱۰ هکتار توسعه یافت گفت: فاز دوم این طرح از اواخر سال ۹۲ به وسعت ۱۷۰ هکتار آغاز شده است.
وی نبود آب و تخصیص اعتبارات را از مهمترین مشکلات طرح کمربند سبز بیان کرد و افزود: اخیرا با شهرداری تفاهم نامه ای منعقد کردیم و قرار شد ۱۱۰ هکتار از این طرح به شهرداری واگذار شود.
آخوندی با اشاره به توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال رایگان در استان افزود: این نهال ها از انواع گونه های مناسب با شرایط اقلیمی استان است که شامل سرو، کاج ، اقاقیا، سنجد، سنجد تلخ و زبان گنجشک است.
وی هدف از این اقدام را مشارکت جدی مردم در امر مهم درختکاری به منظور توسعه فضای سبز در استان بیان کرد و اظهار کرد: توزیع نهال تا ۲۱ اسفندماه ادامه دارد و متقاضیان می توانند برای دریافت نهال به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر استان مراجعه نمایند.
*** کاشت سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گونه در عرصه های منابع طبیعی
وی در ادامه با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گونه در عرصه های منابع طبیعی کشت می شود گفت: در استان بیشتر گونه هایی که مقاوم هستند کشت می شوند.
آخوندی در ادامه دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، مراسم درختکاری ، گردهمایی خانواده های منابع طبیعی و تقدیر از اساتید و دانشجویان ممتاز در حوزه منابع طبیعی را از جمله برنامه های هفته منابع طبیعی در استان بیان کرد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در ادامه شعار این هفته را مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم اعلام کرد و گفت: شماره ۱۵۰۴ بصورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در مورد تخریب، تصرف و آتش سوزی است.
*** اجرای طرح کاداستر در سطح ۵۵۰ هزار هکتار
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی یزد از اجرای طرح کاداستر در سطح ۵۵۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان خبر داد و گفت: جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم و شفاف شدن وضعیت تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی از مهمترین اهداف این طرح است.
علی محمد مزیدی افزود: این طرح در قالب بازنگری و بهینه سازی نقشه ها و اطلاعات مربوط به اراضی و منطبق با سامانه کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با همکاری نیروهای کارشناس این اداره کل اجرا شده و منجر به الکترونیکی نمودن نقشه ها و اطلاعات مزبور می شود.
همچنین در این مراسم تعدادی نهال توسط خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی استان یزد غرس شد.
۹۸ درصد از مساحت استان یزد به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است.
همچنین ۳۸ درصد مساحت عرصه منابع طبیعی به میزان بیش از دو میلیون و ۶۵۰هزار هکتار اراضی های بیابانی را شامل می شود.
چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار به میزان بیش از ۶۰ درصد از عرصه های منابع طبیعی را مراتع تشکیل می دهند که عمدتا از نوع متوسط و ضعیف هستند و پنج هزار خانوار روستایی در استان یزد به مراتع وابسته هستند و ۴۰۰ خانوار بهره بردار گیاهان دارویی و صنعتی در استان فعالیت دارند.

ارسال نظر